Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Pars nova zmodernizuje pro České dráhy dalších 37 motoráků, bez tendru

Ekonomika

  13:53
ŠUMPERK - Šumperská společnost Pars nova zmodernizuje pro České dráhy 37 čtyřnápravových motorových vozů řady 842, které železničáři využívají v osobních dopravě na hlavních neelektrifikovaných tratích. Firma vozy upraví v letech 2010 až 2012, celkový objem zakázky dosáhne 692 milionů korun.

Takto bude v nových barvách vypadat souprava Regionova. foto: České dráhy

Sdělil to dnes mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Díky modernizaci vozů vyrobených v první polovině 90. let minulého století se sníží podle něj například jejich spotřeba.

Podle Šťáhlavského pracovníci společnosti Pars nova ve vozech především nahradí nynější poruchové motory LIAZ za nové spalovací motory TEDOM. Kromě snížení spotřeby paliva se díky změně motoru zvýší výkon vozů. Výměna zlepší také jejich jízdní charakteristiku, především rozjezdy vlaků budou dynamičtější.

Úpravy se budou týkat také komfortu cestování. "Součástí modernizace je dosazení moderního audiovizuálního informačního systému, který usnadní orientaci cestujících při cestě.

Nové elektronické směrovky pomohou při orientaci mezi spoji na nástupišti a vnitřní audiovizuální systém usnadní cestujícím orientaci při plánovaném výstupu v jejich stanici," uvedl ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.

Neúspěšný tendr
ČD vypsaly na modernizaci vozů loni v říjnu tendr, do kterého se ale nikdo nepřihlásil. Železničáři proto postupovali takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění a následně uzavřeli kontrakt se společností Pars nova. "Tato společnost má největší zkušenosti s modernizací motorových vozů ve střední Evropě," uvedl Šťáhlavský.

Doplnil, že firma v letech 1997 až 2006 zmodernizovala 50 motorových vozů vyráběných v 60. a 70. letech například pro mezistátní expres Vindobona Berlín - Praha - Vídeň a přestavěla již téměř stovku regionálních motorových vozů řady 810 z let 1973 až 1984 na částečně nízkopodlažní jednotky řady 814 Regionova.

"Podepsané kontrakty znamenají, že máme práci pro všechny naše zaměstnance. V Olomouckém kraji je vysoká nezaměstnanost, proto je dobře, že máme podepsané kontrakty zhruba do konce roku 2011 a některé i do konce roku 2012. Umožňuje nám to plánovat do budoucna. Připravujeme další projekty a chystáme se přejít i na výrobu kolejových vozidel," uvedl předseda představenstva společnosti Pars nova Tomáš Ignačák. Firma nyní zaměstnává zhruba 750 lidí.

Motorové vozy řady 842 železničáři využívají v osobní dopravě zejména na neelektrifikovaných tratích jižní a severní Moravy a na jihozápadě Čech.

Autoři: ,