Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Kudla do zad, zuří v Marseille. Výrobce pastisu začal sponzorovat rivala z PSG

Pastis, likér s příchutí anýzu foto: Profimedia.cz

Výrobce alkoholických nápojů Pernod Ricard si rozkmotřil fanoušky francouzského fotbalového klubu Olympique Marseille. Město a jeho okolí je totiž proslulé anýzovým likérem pastis, mezi jehož hlavní výrobce Pernod Ricard patří. Lihovarnická skupina však nyní oznámila partnerství s hlavním fotbalovým rivalem, pařížským PSG.
  9:02

„Je to kudla do zad, nic víc, nic míň,“ napsal jeden z příznivců Marseille na platformě X. „Kdy budou vinaři z Bordeaux sponzorovat Toulouse FC?“ ptá se s odkazem na podobnou rivalitu ironicky další. Uživatelé sítí nešetří ani hashtagem #boycottPernodRicard, neboť se cítí zrazeni společností, která se chlubí svým marseillským původem.

„Toto partnerství je dokonalou synergií, kde každá značka vylepšuje tu druhou a společně povzneseme zkušenosti PSG a Pernod Ricard na novou úroveň,“ obhajuje partnerství Nicola Ibbetsonová, ředitelka pro sponzoring v pařížském PSG.

Nespokojení fanoušci toto nadšení ale nesdílejí. Někteří prohlásili, že přestanou pít pastis nebo přejdou ke konkurenčním značkám. Jiní vyzvali k bojkotu více než 240 značek z celosvětového portfolia prodejce vína a lihovin. Problém narostl natolik, že se do jeho řešení zapojil i starosta Marseille. V rozhovoru pro televizní kanál BFM Benoit Payan uvedl, že se brzy sejde s generálním ředitelem skupiny Alexandrem Ricardem, aby požádal o vysvětlení.

Kde se vzal pastis?

Pastis se pije ve všech regionech Francie, ale obzvlášť oblíbený je na jihu země, kde se s ním byznysově prosadil marseillský rodák Paul Ricard v roce 1932.

Společnost Pernod Ricard vznikla v roce 1975 spojením firem Pernod a Ricard.

„Neměl jsem z toho radost, upřímně řečeno jsme tomu moc nerozuměli,“ řekl Payan. „Mám mu toho hodně co říct. Především se ho zeptám, jak a proč se rozhodli pro partnerství právě s PSG.“

Fotbalová rivalita

PSG a Marseille jsou dvě největší velmoci francouzského fotbalu. Jejich rivalita se podle agentury AP zrodila v 90. letech minulého století. V současné době však Marseille, jediný francouzský tým, který vyhrál Ligu mistrů, za PSG výsledkově výrazně zaostává.

Při oznámení dohody společnost Pernod Ricard uvedla, že partnerství s PSG je globální a necílí nijak specificky na francouzský trh. Logo firmy se neobjeví ani na dresech. Ke sporům s fanoušky a marseillskými patrioty se společnost vyjádřit nechtěla.

Pernod Ricard uvedl, že čtyřletá smlouva začíná platit od této sezony. Vztahuje se na mužský a ženský fotbalový tým PSG a házenou. Finanční podmínky smlouvy nebyly zveřejněny.

Autor: