Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Petrohradské podzemí už křižují všechny slíbené vozy od plzeňské Škody

Ekonomika

  13:30
PLZEŇ/PETROHRAD - Všech osm nových šestivozových souprav metra NěVa, které dodala plzeňská skupina Škoda Transportation, už je v provozu v ruském Petrohradu. Zakázku za 3,8 miliardy rublů (přes 1,42 miliardy korun) získala předloni v dubnu ruská firma OOO Vagonmaš ze skupiny.

Nová šestivozová souprava metra NěVa, kterou do Pterohradu dodala plzeňská skupina Škoda Transportation. foto: Škoda Transportation

Poslední souprava začala vozit cestující v tomto týdnu.

„Aktuální dodávka navazuje na předešlou dodávku devíti vozidel NěVa, z nichž některé už za sebou mají v systému petrohradské podzemní dráhy více než půl milionu kilometrů provozu. Jezdí ke spokojenosti provozovatele i cestujících, vykazují vysokou mírou disponibility,“ řekl projektový manažer Petr Soubusta ze Škody Transportation.

Nové soupravy metra jsou vyráběny dle škodováckých technologií a know-how. Vozí cestující na lince číslo 3.

„Mají řadu novinek proti předchozí devítikusové sérii. Například handicapovaní cestující mají k dispozici speciální místa v čelních vozech souprav pro nástup a výstup. Podařilo se více snížit míru hlučnosti v interiéru díky využití nových izolačních materiálů, oken a dveří,“ řekl Soubusta.

Jsou vybavené novými technologiemi a zvyšují komfort cestujících. Jednou z hlavních výhod je podstatně nižší hmotnost oproti současným vozům ruské koncepce. Oplechování skříně je tvořeno z lehkých hliníkových sendvičových panelů. Vozy mohou navíc využít rekuperaci energie při brzdění, takže budou, oproti dnes provozovaným soupravám, schopny ušetřit až 25 procent elektřiny.

Prototyp z roku 2007

Pasažérům pomůže i přehledný audiovizuální informační systém. Bezpečnost cestujících i řidiče zajistí kamerové systémy se záznamem dat.

Historie projektu stavby nového metra sahá až do roku 2007, kdy byl vyvinut prototyp vozu. První vagon moderní soupravy byl představen už v červenci 2009 v Petrohradu a získal prestižní ocenění v kategorii nejlepší inovační projekt pro potřeby města.

Rusko představuje pro Škodovku velký a perspektivní trh, na němž se chce dlouhodobě etablovat. Bez silného a spolehlivého lokálního partnera by to ale podle vedení strojírenské skupiny bylo velmi obtížné. Proto se Škoda obchodně spojila se společností Kirovskij zavod, který vstoupil do OOO Vagonmaš, kde drží 49procentní podíl.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Vyhrajte stylový kabátek pro holčičku nebo bundu pro chlapečka
Vyhrajte stylový kabátek pro holčičku nebo bundu pro chlapečka

Udělejte doma dětem předčasného Ježíška. V naší soutěži můžete vyhrát luxusní bundičku od nové české značky NAX. Stačí pouze odpovědět na soutěžní...

Mohlo by vás zajímat