130 let
Peugeot Citroen ve výrobě v automobilce Kolín T.P.C.A. Toyota .

Peugeot Citroen ve výrobě v automobilce Kolín T.P.C.A. Toyota . | foto: Tomáš Krist, Lidové noviny

Peugeot Citroën se loni propadl do ztráty pět miliard eur

Ekonomika
  •   7:00
PAŘÍŽ - Francouzský výrobce automobilů PSA Peugeot Citroën loni utrpěl čistou ztrátu pět miliard eur (asi 126,6 miliardy Kč), což je nejvíc v historii firmy. Hlavním důvodem jsou odpisy majetku kvůli propadu odbytu na evropském trhu.

O rok dříve skupina hospodařila se ziskem zhruba 588 milionů eur (asi 14,9 miliardy Kč). Firma odepsala majetek za 4,74 miliardy eur, management ale slíbil, že v letošním roce sníží spotřebu volné hotovosti na polovinu. A to i v případě, že situace na evropském trhu se ještě zhorší a firma zaznamená další pokles prodeje.

Peugeot Citroën

Peugeot předpovídá, že poptávka po automobilech v Evropě letos klesne o dalších tři až pět procent. Situace se podle vedení firmy příliš nezlepší ani v dohledné době. Francouzská automobilka působí i v České republice, kde vyrábí auta ve společném podniku TPCA s japonskou Toyotou. Ten loni vyrobil 215 000 vozů, což je o pětinu méně než v roce 2011. Továrna u Kolína vyrábí miniauta Peugeot, Toyota a Citroën.

Ztráta v divizi výroby automobilů, což je patrně nejslabší článek celé skupiny, vystoupila na 1,5 miliardy eur. O rok dříve činila 92 milionů eur. Tržby za skupinu dosáhly 58,4 miliardy eur (asi 1,5 bilionu Kč), což je proti roku 2011 propad o 5,2 procenta. Analytici ale čekali výraznější pokles.

Management automobilky ale zároveň uvedl, že plán zotavení podniku, jehož cílem je mimo jiné snížit výrobní náklady, zajistil úspory 1,18 miliardy eur. To je víc, než se čekalo, protože plán počítal s úsporami kolem jedné miliardy eur. Letos chce firma na stejné účely vynaložit kolem 900 milionů eur.

"Výsledky plánu snižování nákladů a prodeje majetku překonaly stanovený cíl," řekl šéf automobilky Philippe Varin. "Položili jsme tak základy pro zotavení firmy," dodal. Zopakoval, že firma chce snížit na polovinu negativní provozní cash flow, které se loni vyšplhalo na tři miliardy eur.

ČTĚTE TAKÉ:

Jen v automobilové divizi to bylo 2,5 miliardy eur. Analytici ale nejsou zcela přesvědčeni, že se Peugeotu podaří vrátit se k zisku už v roce 2015, jak management předpokládá. "Obrat v hospodaření v roce 2015 předpokládá stabilní trh, který zůstane na úrovni roku 2012, a také 13procentní podíl na trhu pro skupinu PSA. Obojí teď vypadá jako málo pravděpodobné," řekl analytik David Arnold z banky Credit Suisse.

Peugeot je největší obětí krize v evropském automobilovém sektoru. Firma se hodně zaměřuje na trhy jižní Evropy, které pociťují dopady dluhové krize.

Podíl na evropském trhu firmě loni klesl na 11,7 procenta z 12,4 procenta o rok dříve. Podíl naopak zvýšili rivalové, jako jsou Volkswagen či jihokorejské duo Hyundai-Kia.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás