Zástupci zaměstnanců ČSA snižování platů chápou, vadí jim ale nepoměr mezi snížením platů u nováčků a u seniorních kapitánů a obávají se odchodů nejzkušenějších pilotů.
„Pokud by zkušení piloti odešli létat do světa, tak bude lepší společnost zavřít a začít ji budovat znovu na zelené louce,“ uvedl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala.
ČTĚTE TAKÉ: |
V současnosti je výše platů mezi zkušenými a mladými piloty velice rozdílná. Zatímco mzda zkušeného kapitána může překročit sto tisíc korun, začínající pilot dostává zhruba polovinu. Přesné informace o platech zaměstnanců nicméně ČSA neuvádějí.
Přestože platy pilotů jsou v českých podmínkách nadstandardní, mzdy v zavedených evropských leteckých společnostech jsou výrazně vyšší, uvedl Fiala s tím, že vyšší platy jsou i u dopravců, kteří mají potenciál nabírat nové zaměstnance a připadají v úvahu pro české piloty jako alternativa k práci v ČSA.
Zhruba o polovinu víc například nabízí partnerský Korean Air nebo Katar Air. U Emirates si mohou přijít na dvojnásobek platů v ČSA, uvedl odorář Fiala.
ČESKÉ AEROLINIE
|
Snadnější možnost odchodu pilotům k jiným dopravcům se pak odráží na rozdílném postupu pilotů a letušek a stevardů vůči vedení aerolinií.
Zatímco odbory zastupující palubní personál vyhlásily stávkovou pohotovost a nyní hlasují i o vstupu do stávky, piloti žádné obdobné kroky neplánují, přestože letušky a stevardy podporují, dodal šéf odborů zastupujících piloty.
Vlnu protestů odborů vyvolalo oznámení o masivním propouštění v Českých aeroliniích z konce září. Tehdy vedení oznámilo záměr propustit 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků kvůli vyřazení letadel A320 z flotily společnosti.
Do jednání mezi odbory a vedení Českých aerolinií se rovněž vložili premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr financí Andrej Babiš (ANO).