130 let
Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar (uprostřed)

Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar (uprostřed) | foto: ČTK

Piloti ČSA překvapili: opatrně uznali, že firma musí šetřit a propouštět

Ekonomika
  •   9:53aktualizováno  10:32
PRAHA - Piloti Českých aerolinií uznali po zpracování vlastní analýzy oprávněnost restrukturalizačního plánu, jak jej připravilo vedení společnosti. Piloti dokonce připustili odchod lidí z vlastních řad, k jakékoliv redukci však podle nich může dojít jen po důkladném zvážení a "vzájemné konzultaci". ČTK to dnes sdělil prezident organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar.

"Nám se ty kroky samozřejmě nelíbí, ale když povedou k záchraně společnosti, jsme ochotni je za určitých podmínek připustit," řekl ČTK Gaspar. Hlubokou ztrátu, která loni činila téměř čtyři miliardy korun, piloti připisují bývalému vedení prezidenta Radomíra Lašáka. "Kdyby změny přišly před rokem, mohly být menší. To nás nejvíc štve," dodal pilot.

Členové vedení a dozorčí rady ČSA výsledky analýzy pilotů uvítali. "Změny, které v Českých aeroliniích probíhají, i ty, které jsou v plánu, potvrdila jak vláda, tak nezávislý audit. Věřím proto, že sociální smír, kterého se podařilo dosáhnout současnému vedení, bude dlouhodobě vytvářet to správné klima pro jejich realizaci," uvedl předseda dozorčí rady Michal Mejstřík.

České aerolinie mají v současnosti 460 pilotů; restrukturalizace, která počítá s výrazným zmenšením flotily, přitom může ovlivnit kariéru desítek z nich. Zhruba 40 pilotů možná opustí firmu už letos na podzim, stejný počet zřejmě odejde v následujících dvou letech.

Vedení podle CZALPA přislíbilo pilotům pomoc při hledání nového uplatnění v zahraničí. "Snahou ale je, aby piloti zůstali zaměstnanci ČSA a byly ze strany firmy dočasně pronajati do zahraničí. Pak by se využilo přirozené fluktuace a celkový počet propuštěných by se mohl razantně snížit," uvedl Gaspar.

Piloti dnes rovněž varovali před možnými zásahy politiků do vedení společnosti. Podle nich do ztráty firmu přivedli "nekompetentní politicky dosazení manažeři"; před současným šéfem Miroslavem Dvořákem společnost vedli jako prezidenti Radomír Lašák a Jaroslav Tvrdík. Tvrdík zakončil své působení půlmiliardovou ztrátou za rok 2005, za Lašákův poslední rok 2009 skončila firma ve ztrátě 3,7 miliardy korun.

Dvořákův záchranný plán počítá spolu s redukcí flotily i s omezením počtu linek jen na nejvýnosnější spoje, vyčleněním některých činností, například charterů nebo údržby, do dceřiných firem, nebo sjednocením flotily na značce Airbus.

Co se týče linek, hovoří se o opuštění více než deseti destinací, žhavým kandidátem na zrušení jsou podle informací některých médií třeba lety do Londýna. Žádané kapacity, takzvané sloty, na letišti Heathrow by pak firma mohla prodat a vylepšit si tak hospodaření.

Analýzu záchranného plánu zpracovala pro CZALPA americká společnost International Pilot Services Corporation (IPSC), která dlouhodobě spolupracuje s mezinárodní asociací dopravních pilotů IFALPA a americkou USALPA.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás