Prazdroj, který je součástí světové pivovarnické dvojky SAB-Miller, zaměstnává u nás celkem na dva tisíce lidí. Propouštění zdůvodňuje potřebou efektivnější výroby.
„Proto se zaměřujeme na to, jakým způsobem naše podnikání řídíme, a činíme příslušné kroky,“ uvedla mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová. Společnost je sice v černých číslech, ale zisk jí klesá. Za minulé fiskální období vydělal Prazdroj 2,9 miliardy čistého. Před pěti lety to bylo o 700 milionů víc.
ČTĚTE TAKÉ: |
Postupný pokles trhu ovlivňuje nejvíc velké hráče. Prazdroji klesl domácí odbyt z 8,1 milionu hektolitru v roce 2006 na 6,8 milionu v roce 2012. Loňské domácí prodeje už společnost nezveřejnila.
Zhruba o jedno procento klesá v meziročním srovnání v Česku prodej piva a dlouhodobý propad je mnohem větší. Největší hráči šetří a největší z nich – Plzeňský Prazdroj, součást nadnárodní skupiny SABMiller, už hledá úspory i v personálních nákladech. V následujících měsících propustí v Česku a na Slovensku desítky lidí.
„Rámcově po dobu příštího roku a půl předpokládáme dopad na přibližně 70 pracovních pozic ve všech pivovarech v České republice a na Slovensku,“ potvrdila informace LN mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová.
Největší propouštění v branži
Prazdroj hodlá investovat a je prý možné, že pivovar několik nových pracovníků bude moci zas přijmout. Podle informací LN však může být nakonec počet propuštěných spíš vyšší. V poměru ke dvěma tisícům zaměstnanců Prazdroje v Česku se i tak jedná o malý podíl, ale jde současně o největší propouštění v pivovarnické branži za poslední roky.
Desítky zaměstnanců propustila zhruba před třemi roky skupina Heineken, před šesti lety desítky lidí opustily Staropramen. V obou případech šlo ale o důsledek uzavření ovládaných pivovarů. Heineken tak ukončil výrobu ve znojemském Hostanu, v Lounech, Kutné Hoře a Krásném Březně. Pivovary Staropramen zas uzavřely pivovar Bráník.
Kolem stovky lidí propustil Prazdroj zhruba před devíti lety. Tehdy musela odejít řada obchodních zástupců i středního managementu a mnozí z nich začali Prazdroji ve svých nových profesích konkurovat.
Nejvíc tehdy propuštěných lidí přešlo do skupiny K Brewery (dnes Pivovary Lobkowicz), jejíž prodeje rostou a jejíž prémiová značka Lobkowicz se stala jedním z největších konkurentů vlajkové lodi Prazdroje – značky Pilsner Urquell.
PRODEJ PIVAMnožství udáváme v milionech hektolitrů – včetně exportu
zdroj: Plzeňský prazdroj, ČSPS, LN |
I někteří z nyní propuštěných lidí plánují podle informací LN zůstat v oboru a věnovat se dál vaření piva. Je však evidentní, že po letech tučných zisků přicházejí pro pivovary spíš hubená léta. Negativnímu trendu čelí mnohem lépe menší pivovary než ty největší, přestože i ty se snaží přicházet v poslední době se spoustou novinek a nových piv.
Prazdroj stále vydělává miliardy, ale za posledních pět let klesl čistý zisk o 700 milionů na 2,9 miliardy korun. Klesá i celkový domácí odbyt, i když Prazdroj ve svých zprávách mluví o úspěšném růstu prémiových značek a rekordních exportech. Objemy prodeje v Česku ale loni poprvé vůbec nezveřejnil.
Když srovnával odborník na ekonomiku pivovarů Tomáš Maier z České zemědělské univerzity v Praze hospodaření Prazdroje se Staropramenem a humpoleckým Bernardem ve 13 parametrech za roky 2003 až 2009, vyšel mu tehdy Prazdroj jako vítěz.
Oba hodnocení konkurenti na tom byli z pohledu ziskovosti hůře. Jenže teď se situace obrací. „Vlastníci jsou neúprosní. Prazdroj akcionářům slušně vydělával a teď, když padá celý trh a projevuje se to i na Prazdroji, nechtějí akcionáři o své peníze přicházet. Logicky hledají úspory, kde se dá,“ komentuje dnes situaci Maier.