Prvních pět systémů pro placení pomocí biometrických údajů společnost Mastercard umístila v supermarketech v brazilském São Paulu. Pokud se technologie osvědčí, počítá se s jejím zavedením také v USA, Evropě a na Blízkém východě.
Podle průzkumu společnosti IDEMIA se 74 procent spotřebitelů k biometrickým technologiím staví pozitivně. Předpokládá se, že trh s bezkontaktními biometrickými technologiemi bude mít do roku 2026 hodnotu 18,6 miliardy amerických dolarů.
Na placení pomocí otisku prstu, mávnutí či úsměvu je přitažlivá zejména jednoduchost a rychlost. K placení už není potřeba karta, telefon ani hotovost. Technologie, která je už nyní využívána například k odemykání telefonu, tak proceduru učiní jednodušší a rychlejší.
„Způsoby, jak platíme, musí držet krok s tím, jak žijeme, pracujeme a obchodujeme. Dostupné způsoby placení proto musí spotřebitelům nabízet možnosti volby spolu s vysokou úrovní zabezpečení. Cílem našeho nového programu je prožitek z nakupování ještě o další stupeň vylepšit jak pro zákazníky, tak také pro obchodníky. Současně chceme poskytovat nejvyšší míru zabezpečení i pohodlí,“ řekl Ajay Bhalla, prezident společnosti Mastercard pro oblast Cyber & Intelligence.
Obavy ze zneužití citlivých dat
Technologie umožňující biometrické ověřování plateb čelí ale také kritice. Jejím předmětem jsou obavy ze shromažďování a nakládání s velice citlivými osobními údaji. Organizace na ochranu osobních údajů a lidských práv proto varují před jejich shromažďováním.
Pokud držitelé karet budou chtít novou možnost platby využít, musí nejdříve zadat své biometrické údaje skrze k tomu určenou aplikaci a spárovat je s konkrétní platební kartou. Mastercard tak bude uchovávat ve svých databázích, což je právě podle některých analytiků problematické.
Mastercard ale tvrdí, že bezpečí plateb a také soukromí osobních údajů má pod kontrolou. Spolu s programem totiž společnost představila i technologický rámec, který má usnadnit zavedení potřebných standardů nového způsobu placení v obchodech. Bankám, obchodníkům i poskytovatelům technologií tak předkládá soubor norem, které podle společnosti přispívají právě k zajištění bezpečnosti a soukromí osobních údajů využívaných při biometrickém ověřování plateb.
Obdobné technologie zavádí i jiné společnosti. Například americký gigant Amazon nainstaloval v některých svých obchodech přístroje, které umožňují povolit platbu přiložením ruky. Systém však vzbudil u skupiny amerických senátorů obavy z toho, jak řetězec nakládá s údaji svých zákazníků.