První z celkem 74 automatů zmizel ze Zábělské ulice v okrajové čtvrti Doubravka. Všechny budou z ulic odvezeny do března. Budou nabídnuté k prodeji, ty nejstarší chtějí sběratelé. Sdělila to mluvčí PMDP Kateřina Fránová. Plzeň je tak vůbec prvním městem v Česku, které k úplnému zrušení automatů přistoupilo.
ČTĚTE TAKÉ: |
Cestující MHD v Plzni si už od 1. ledna nemohou v automatech nechat vytisknout jízdenku, ale papírové jízdenky jsou dále k dostání v desítkách trafik, na nádražích a v infocentrech.
"K odpojení všech jízdenkových automatů v Plzni a přilehlém okolí nás vedly neúměrně vysoké výdaje vynakládané na odstraňování následků vandalismu a údržbu automatů i fakt, že tento distribuční kanál je čím dál méně využívaný," uvedla mluvčí.
Stroje byly ztrátové
Podle nedávného průzkumu je používalo jen necelých šest procent cestujících. Automaty tak byly ztrátové; ročně přicházel podnik o dva až tři miliony korun. Lidé se z nich snažili dostat peníze, ničili je nebo je pomalovali sprejem.
První plechové skříně Merona s oranžovou barvou se objevily v Plzni v roce 1981. Z celkového počtu jich je nyní menší třetina. Zájem o ně mají čtyři sběratelé, kteří je chtějí do muzea. Nové stříbrné stroje Cale, které byly po Plzni instalovány v letech 1996 až 2004, najdou zřejmě uplatnění v jiných městech.
"Obvolali jsme kolegy z dopravních podniků, ale zájem nebyl. Do 14 dnů je nabídneme k odkupu menším městům jako jsou Domažlice a Rokycany. Nechají se použít jako parkovací automaty. Některé mají i sluneční baterie a nepotřebují přívod elektřiny," uvedl výrobně technický ředitel PMDP Luboš Pašek.
Papírové jízdenky budou nadále k dostání na prodejních místech. Další alternativou pro nákup jednotlivého jízdného je SMS jízdenka, zavedená v září 2010. "Dále zůstává prodej jednotlivého jízdného v cardmenech ve vozech prostřednictvím Plzeňské karty nebo Plzeňské jízdenky a jízdenka u řidiče," uvedla Fránová.