Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pneumatiky budou označované technickými parametry

Pneumatiky (ilustrační foto).

Pneumatiky (ilustrační foto). foto: Lidové noviny

PRAHA - Od listopadu budou pneumatiky osobních i nákladních aut povinně označené informacemi o kvalitě přilnavosti na mokru, valivém odporu a hlučnosti. Štítky na pneumatikách vyrobených po 1. červenci si vyžádá nařízení Evropské unie, které má za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu a snížit dopad dopravy na životní prostředí.
  7:00

Řekla to Katarína Ardová ze společnosti Goodyear Dunlop pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Označení musí na pneumatiky umístit všichni výrobci, kteří chtějí prodávat na některém z trhů EU.

ČTĚTE TAKÉ:

Kritéria podle Ardové kupujícímu poskytnou informace o bezpečnostní charakteristice výrobku. "Valivý odpor ovlivňuje spotřebu pohonných hmot u automobilů, a proto má i přímý vliv na životní prostředí. Hodnota přilnavosti na mokru je klíčovým ukazatelem z hlediska bezpečnosti na silnici, poskytuje totiž informaci o délce brzdné dráhy na mokru.

Hlučnost pneumatiky má vliv na kvalitu životního prostředí", uvedla. Kromě těchto základních hodnot je vhodné při výběru pneumatiky brát v úvahu i odolnost vůči takzvanému aquaplaningu i délce brzdné dráhy na suché vozovce.

pneumatiky - ilustrační foto

Snadná možnost kontroly základních parametrů výrobku podle Ardové přispěje k tomu, že si lidé budou pneu vybírat odpovědněji. Nepřímo tak podle předpokladů Evropské unie může toto nařízení přispět ke zvýšení energetické efektivnosti vozidel o pětinu a k pětinovému snížení emisí oxidu uhličitého v ovzduší do roku 2020.

Povinné označování se netýká například dojezdových rezervních pneumatik, pneumatik protektorovaných, závodních a podobných speciálních pneumatik. Nevztahuje se rovněž na pneumatiky určené pro motocykly.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Zaměstnává přibližně 73.000 pracovníků a své výrobky vyrábí v 54 závodech ve 22 zemích světa. Vloni společnost hospodařila se ziskem 321 milionů USD (zhruba šest miliard korun) po ztrátě 216 milionů USD předloni. Tržby se zvýšily o 21 procent na 22,8 miliardy USD.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...