Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Po stovkách stížností e-shop Vevio končí kvůli ‚mediální kampani‘. Lidé marně čekají na vrácení peněz

Nákupní galerie Vevio. foto: Reprofoto/Vevio.cz

PRAHA - Internetová nákupní galerie Vevio, na kterou obdržela Česká obchodní inspekce (ČOI) téměř 400 stížností, ukončuje svůj provoz. LN to sdělil Petr Fait ze zákaznické podpory tohoto e-shopu. Zklamaní klienti však stále čekají na své peníze za zboží, které se rozhodli vrátit.
  15:49

Ukončení provozu oznámili zástupci e-shopu v úterý. Tedy v ten samý den, kdy LN upozornily na praktiky Vevia a podobných internetových obchodů.

„Se zákazníky se budeme vypořádávat podle obchodních podmínek a zákoníku. Činnost ukončujeme z důvodu mediální kampaně na galerii Vevio,“ vysvětlil Fait. Není ale jasné, kdy ukončí svůj provoz a k jakému datu vrátí zákazníkům peníze. Na další dotazy redakce už neodpověděl.

Vypadají jako český e-shop, ale jsou to jen překupníci zboží z Číny. Na Vevio přišly stovky stížností

Internetový obchod Vevio se tváří jako klasický český e-shop, ale pouze zprostředkovává prodej zboží nejčastěji z Číny. V obchodních podmínkách vystupuje jako „nákupní galerie“. Zákazníci si nejčastěji stěžují na dlouhou dobu dodání, nekvalitní materiály a komplikace při reklamaci a vrácení zboží.

Jedna ze zákaznic Martina (její identitu redakce zná - pozn. red.) si loni v říjnu objednala u Vevia zboží za téměř čtyři tisíce korun. Zásilky se skutečně dočkala. Z důvodu špatné kvality zboží se ale rozhodla pro jeho vrácení. 

„Postupovala jsem podle pokynů z webu, vyplnila jsem formulář a zboží poslala na uvedenou adresu. To se mi ale vrátilo,“ popsala. Rozhodla se obrátit na policii, která však soukromoprávní spory neřeší. Dodnes tak čeká na své peníze.

Objednáte si boty na českém webu, zboží ale nikdy nedorazí. Podvodné čínské e-shopy dál obírají Čechy

Na podobném principu jako Vevio fungují také weby  Lunzo, Rivalent, Velomont nebo Zizer. Všechny zmíněné internetové stránky mají českou doménu a zákazník netuší, o co se jedná. Až v obchodních podmínkách se dočte, že jedná z prostředníkem, nikoliv přímo s prodejcem.

Podle tiskového mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha jde ale o takzvané „neočekávané ujednání“, tedy informaci, kterou nemůže běžný spotřebitel v obchodních podmínkách očekávat.

Vevio v obchodních podmínkách navíc uvádí, že vrací peníze ve formě takzvaného kuponu v hodnotě 110 procent zaplacené částky. Ten musí zákazník uplatnit u „provozovatele“, s nímž ale nebyl spokojený.

„Spotřebitel předpokládá, že se na něj vztahují práva, která mu dává náš právní řád. Tyto e-shopy mají vlastní podmínky,“ vysvětlil vedoucí právního oddělení spotřebitelského sdružení dTestu. Z důvodu rekordního množství stížností už zahájila ČOI kontrolu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!