Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Po USA plánuje testovat Boeing 737 MAX i kanadský regulační úřad

Ekonomika

  14:11
Montreal/Washington - Po americkém Federálním úřadu pro letectví (FAA) plánuje letadlo Boeing 737 MAX příští týden testovat kanadský regulační úřad Transport Canada (TC). Informovala o tom agentura Reuters. Americký výrobce letecké techniky Boeing usiluje o novou certifikaci stroje, který byl loni na jaře kvůli dvěma tragickým nehodách vyřazen z provozu.

Boeing 737 MAX foto: Reuters

Letadlo 737 MAX bylo až do loňska nejprodávanější model Boeingu, po dvou tragických nehodách v letech 2018 a 2019 ale nesměl být dál používán.

Vládní úřad Transport Canada je první regulátor mimo Spojené státy, který letoun prověří. Na konci června zahájil ve spolupráci s výrobcem sérii zkušebních letů americký úřad FAA.

FAA po sérii zkušebních letů analyzuje letová data a vyhodnocuje, zda je možné letadlu znovu udělit povolení ke komerčnímu provozu. Úřad musí také schválit nové postupy pro výcvik pilotů. Návrat stroje do provozu se čeká příští rok.

Kanaďané budou 737 MAX testovat v areálu Boeingu v americkém státě Washington, sdělily agentuře Reuters dva zdroje. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zatím nemá takový test v rozvrhu, řekla agentuře Reuters mluvčí agentury.

Kanadská prověrka je součástí „nezávislého posouzení“, zda schválit změny stroje, které navrhuje Boeing, uvedl úřad TC v prohlášení. „Tyto testy potvrdí klíčové oblasti certifikace FAA,“ dodal regulátor.

Kanaďané se též zapojí do hodnotícího výboru pod vedením Američanů, v němž společně s Evropou a Brazílií stanoví - podle zdrojů v polovině září - minimální požadavky pro výcvik pilotů.

Boeing dostal po dvou haváriích první objednávku na stroj 737 MAX. Zákazníkem je polský Enter Air

Americký regulátor FAA uvedl, že „každá země učiní vlastní rozhodnutí“, zda se stroj vrátí do provozu. Kanadské testy pokládá za další krok v celém procesu.

Během zkušebních letů FAA byl záměrně aktivován stabilizační systém MCAS, jehož software selhal během dvou zmíněných nehod. Při nich zahynulo v Etiopii a v Indonésii dohromady 346 lidí. Automatický bezpečnostní systém kvůli vadnému senzoru tehdy opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Boeing ve středu oznámil, že od dostal první objednávku na stroje 737 MAX od dvou tragických havárií těchto letadel. Až čtyři tyto stroje si objednal největší polský provozovatel charterových letů Enter Air.

Autor: