Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Pod Milešovkou finišuje dostavba unikátního oparenského mostu

Ekonomika

  15:47
PRAHA - Nad Opárenským údolím v severních Čechách právě v těchto dnech dorůstá do své finální podoby stavebně unikátní a svými technologiemi jedinečný most Opárno. Převede dálnici D8 přes přísně chráněné Oparenské údolí po dvou nezávislých mostních konstrukcích, které jsou navrženy jako železobetonové obloukové mosty. Údolí samotné zůstane kvůli přísné ochraně přírody stavebně zcela nedotčeno.

Stavba unikátního mostu přes oparenské údolí na posledním úseku dálnice D8. foto: Metrostav

Lidovky.cz o dokončování unikátní stavby informovala Květa Kočová z Metrostavu. „Most bude mít rozpětí 135 metrů, je složen z 13 polí o rozpětí od 17,5 do 24metrů. Takto velké železobetonové obloukové mosty jsou u nás naprosto neobvyklé a most Oparno bude mezi nimi druhý největší.“ uvedla Kočová. O 15 metrů větší rozpětí má už jen Podolský most přes Orlík, který se stavěl před 70 lety.

Hlavně opatrně
Při stavbě Oparenského mostu se nesmělo vůbec vstoupit do chráněného Oparenského údolí.  Protože tato oblast patří k přísně chráněným lokalitám, byla projektanty navržena konstrukce překlenující údolí bez nutnosti stavebního zásahu.

Čtěte reportáž ze stavby nejdelšího mostu v Česku


Most se stavěl pomocí unikátní technologie, kdy se staví vše se shora, aby nebyl porušen ekosystém v chráněném území pod mostem.

Stavba unikátního mostu přes opárenské údolí na posledním úseku dálnice D8.

V údolí také byla vytvořena ochranná konstrukce, která zastřešuje železniční trať vedoucí údolím a brání tak jakémukoliv ohrožení bezpečnosti vlakového provozu. Přímo pod stavbou navíc vede naučná stezka, z níž si postup prací prohlížejí při hezkém počasí desítky lidí denně.
 
Jeden most, dvě staveniště
Protože stavba nesmí zasáhnout chráněné údolí, týmy zaměstnanců akciové společnosti Metrostav pracovali symetricky proti sobě. Stavba byla rozdělena na dvě samostatná, naproti sobě umístěná staveniště se záborem o šířce mostovky.

Jak vysvětluje Alexandr Tvrz, vedoucí provozu mostů a povrchových dopravních staveb firmy Metrostav, betonovací vozík má na této stavbě zcela originální konstrukci a vlastní hydraulické zařízení pro snadnou manipulaci.

Stavba posledního úseku dálnice D8.

Také výsuvná skruž pro stavbu mostovky je atypická. Obvykle se na takto malá rozpětí nedělá, ale pevná skruž by na naši výšku nebyla ekonomická. Stavbaři prodlužovali nosné oblouky symetricky z obou stran údolí rychlostí až půl metru za den. Betonářský vozík se posunoval v cyklu po osmi dnech.

„Hotové části oblouku poté museli pečlivě zaměřovat naši geodeti“, říká Tvrz. „Například v létě museli měření provádět brzo ráno, kdy má oblouková konstrukce včetně provizorních závěsů rovnoměrnou a stálou teplotu. Vlivem oslunění se totiž obě asi 75 m dlouhé poloobloukové konzoly na kabelech pohybují a jejich odchylka dosahuje až řádu centimetrů.“ dodává Tvrz.
 
Uvedení do provozu je ve hvězdách
Výstavba Oparenského mostu tak byla podle odborníků jednou z nejsložitějších v Česku. Stavba byla zahájena začátkem roku 2008 a  most by měl být hotov podle harmonogramu do konce letošního roku. Vzhledem k obstrukcím ekologů a nevydaným stavebním povolením na některé ostatní úseky dálnice D8 se ale jeho úplné zprovoznění pravděpodobně ještě o nějaký ten rok oddálí.

Autor: