Korejská firma získá jedno místo v dozorčí radě ČSA a prostřednictvím tuzemských aerolinií i snadnější přístup na trh letecké dopravy v Evropě. Za podíl v ČSA korejský dopravce zaplatí 67,5 milionu korun.
"Vstup Korean Air do ČSA je krok správným směrem," řekl u příležitosti podpisu kontraktu předseda vlády Petr Nečas. Podle něj jsou korejské aerolinie špičkovou společností, která působí na rychle rostoucím asijském trhu. Z toho má do budoucna profitovat i pražské letiště, které se stane uzlovým bodem pro přestup z Asie, zopakoval premiér.
"Pokud by se pro ČSA partner nenašel, budoucnost národního dopravce by nebyla zdaleka tak optimistická," řekl ministr financí Miroslav Kalousek.
Dcery ČSAMezi bývalé dceřiné firmy ČSA, které jsou nyní součástí Českého Aeroholdingu, patří CSA Technics, která poskytuje servisní podporu leteckým společnostem, Czech Airlines Handling, který se zabývá odbavováním cestujících a letadel, Czech Airlines Services, které působí jako pracovní agentura, a charterový dopravce Holidays Czech Airlines. |
"Situace v evropském leteckém byznysu je složitá. Skončila celá řada společností a před námi byly jen dvě možnosti, buď pro ČSA získat silného strategického partnera, nebo začít uvažovat o likvidaci ČSA," uvedl Kalousek. Podotkl, že je šťastný, že vyšla první možnost.
O možnosti prodeje bývalých dceřiných společností v nejbližší době stát neuvažuje. Na rozdíl od snahy prodat samotné ČSA totiž vláda v případě těchto společností není pod časovým tlakem. Kdyby ale v budoucnu měly Korean Air o tyto organizace zájem, je možné o tom jednat, dodal Kalousek.
Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů korun, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě prodaného podílu.
Kromě Korean Air o ČSA zprvu jevily zájem rovněž Qatar Airways, nakonec ale závaznou nabídku ke koupi dlouhodobě ztrátových Českých aerolinií nepodaly.
Ztrátový národní dopravceČSA v roce 2011 hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun. Loňské výsledky společnost dosud neoznámila. Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení tehdy zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá, protože vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. |