130 let
Škoda Transportation se chce prosadit na německém trhu.

Škoda Transportation se chce prosadit na německém trhu. | foto: ČTK

Původní zpráva

Podepsáno: Praha při nákupu tramvají zaplatí zhruba o miliardu méně

Ekonomika
  •   11:59
PRAHA - Po pětiměsíčním vyjednávání dosáhly pražský dopravní podnik a výrobce Škoda Transportation dohody o úpravě problematické smlouvy na odebrání 250 tramvají ForCity v hodnotě 19,2 miliardy korun.

Základem dodatku, který dnes podepsali zástupci obou stran na pražském magistrátu, jenž je vlastníkem Dopravního podniku Praha (DPP), je prodloužení splátek u dalších odebíraných tramvají o čtyři roky.

Pro DPP to znamená, že namísto 2,2 miliardy korun ročně v letech 2015 až 2018 bude potřebovat ročně 1,1 miliardy do roku 2022. "Jen toto rozložení přináší úsporu pohybující se okolio půl miliardy korun," řekl LN vyjednavač DPP Radek Šnábl.

Tím má na mysli úroky, které by DPP musel splácet, pokud by si musel půjčit 8,8 miliardy, které by v příštích čtyřech letech podle původní dohody potřeboval na odebrání 125 nových strojů.

Druhá část úspory pak přijde díky účetní konstrukci, kdy pražský podnik zaplatí za každou dodanou tramvaj nejdřív polovinu a zbytek doplatí až za čtyři roky. Přitom ale bude moci od počátku tramvaje účetně odepisovat. "Tento účetně daňový mechanismus přinese úspory ve stovkách milionů a sníží také zátěž akcionáře při případných garancích, které by měl poskytnout výrobci," vysvětluje Šnábl.

Plzeňská Škoda pak přistoupila v rámci dohody na to, že dodá druhou polovinu tramvají lépe vybavenou - konkrétně budou klimatizované a bude v nich dostupná wifi. "Vybavení tramvaje klimatizací pro nás znamená náklad dva miliony na jeden kus," vypočítává náklady plzeňské firmy její generální ředitel Josef Bernard.

Kromě toho se Škoda zavázala také ke kompenzacím nákladů dopravního podniku, které má s tím, že je již dříve dodané tramvaje opravovat. "Samozřejmě opravy a úpravy probíhají na naše náklady. Kromě toho vyplatíme kompenzace za náklady, které bude mít DPP s nahrazením opravovaných strojů v době, kdy budou u nás. Počítáme s tím, že by mělo jít zhruba o milion korun ročně," upřesňuje Bernard.

Podle něj přijde Škoda v důsledku podepsané dohody zhruba o miliardu korun. Původní záměr Prahy byl pokusit se snížit počet dodaných kusů v kontraktu, který nadměrně zatěžuje finance DPP a ohrožoval pražský podnik i insolvencí.

"Výsledná dohoda sice nesnižuje počet dodaných kusů, ale dá se říci, že za méně peněz dostanete stejný počet tramvají," míní Šnábl s tím, že se podařilo narovnat nerovný vztah mezi smluvními partnery. Původní smlouva z roku 2006, tedy éry primátora Béma, byla totiž výrazně výhodnější pro plzeňskou Škodu.

Autor: Adam Junek