Nahlášené případy postupně přibývají s tím, jak se lidé vrací do svých domovů a zjišťují rozsah škod. Generali Česká pojišťovna v pátek informovala, že následky velké vody dosud způsobily jejím klientům téměř patnáct tisíc pojistných událostí, u nichž předpokládaná výše pojistného plnění převyšuje 1,2 miliardy korun.
„Nástup škod byl během prvního týdne skutečně dramatický, a to tak, že pracovníci pojišťovny v průměru denně registrovali kolem tří tisíc pojistných událostí. Vrchol hlášení škod se pak očekává v následujícím týdnu s tím, jak voda na většině míst opadne,“ uvedl ředitel útvaru likvidace pojistných událostí pojišťovny Jozef Hrdý.
Kooperativě k dnešnímu poledni nahlásili klienti 7420 škod, jejich odhad činí 1,5 miliardy korun. Téměř 40 procent případů je z Moravskoslezského kraje. Postupně přibývají škody i z Olomoucka a okresu Uherské Hradiště. „Ukončili jsme 1050 pojistných událostí a klientům jsme včetně záloh vyplatili 29 milionů korun. Zálohy na pojistná plnění z této částky činí 18 milionů, řekl v pátek ČTK mluvčí Milan Káňa. Očekává, že podobným tempem budou škody přibývat do konce tohoto týdne.
Česká podnikatelské pojišťovna měla v pátek v poledne oznámeno přes tři tisíce škod s celkovým odhadem 540 milionů korun. Počet škod s odhadem přes jeden milion korun se od čtvrtka výrazně nezměnil. Stejná zůstává i největší oznámená škoda, a to zaplavení výměníkové stanice v Opavě za zhruba 100 milionů, upozornila mluvčí pojišťovny Renata Čapková.
Klienti pojišťovacího makléře Renomia z řad firem zasažených povodněmi nahlásili za první týden povodní přes 390 škod za více než 1,3 miliardy korun. „Přes devadesát procent objemu škod evidujeme z majetkového pojištění proti povodním včetně následné finanční škody ve formě přerušení provozu. Desítky milionů na škodách na majetku potom způsobily i záplavy a vichřice, jednotky milionů jdou na vrub atmosférickým srážkám. Počet škod i částky zatím každým dnem významně rostou, což bude ještě v nadcházejících dnech nejspíš pokračovat,“ vysvětluje aktuální situaci partner a spolumajitel Renomia Group Pavel Nepala.
Pojišťovny s ohledem na kalamitní situaci zrychlily dočasně proces likvidace povodňových škod. U méně závažných případů nyní není nutná fyzická účast likvidátora či technika. Po poškozených klientech chtějí především dostatečnou fotodokumentaci škody a pečlivý soupis poškozených věcí. Klientům vyplatily první desítky milionů korun.
ČSOB Pojišťovna připomíná, že skutečný rozsah škod bude jasný teprve až voda opadne na všech zasažených místech. Pojišťovna odhaduje, že se povodňová situace dotkne až deseti tisíc jejích klientů a dosáhne celkové škody okolo 1,2 miliardy korun.
Škody za 17 miliard
První klienti začali hlásit škody už o víkendu. ČSOB Pojišťovna jim pomáhá vyplácením záloh a zrychlenou likvidací škod. Do oblastí, které byly nejvíce zasaženy, jako je například Opava a Krnov, vyslala speciální mobilní týmy.
„Uvědomujeme si naléhavost situace, ve které se naši klienti ocitli. Už o víkendu jsme posílili kontaktní centrum a využíváme všechny nástroje, které pomohou našim klientům rychle řešit pro ně nepříjemnou situaci. Nabízíme například zálohu výplaty pojistného plnění a maximálně jsme zrychlili proces likvidace tak, aby svá pojistná plnění dostali zasažení klienti co nejdříve. První stovky škod jsou tak již uzavřeny a vyplaceny,“ uvedl generální ředitel ČSOB Pojišťovny Jiří Střelický.
Pojišťovna Uniqa v pátek odpoledne informovala, že dovolte, abych vás aktuálně eviduje 1964 pojistných událostí, jejichž odhadovaná částka přesáhla již půl miliardy.
Pojištěné škody, které způsobily v minulých dnech katastrofální záplavy, dosáhnou podle prvních odhadů České asociace pojišťoven 17 miliard korun. Půjde tak zřejmě pro pojišťovny o druhou největší katastrofu. Pro pojišťovny byly největší katastrofou v historii ČR, tedy od roku 1993, rozsáhlé povodně, které zasáhly Česko v srpnu 2002.