Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Pojízdné prodejny zase frčí. Jsou menší a nabízejí čerstvé produkty

Ekonomika

  12:15
PRAHA - Pojízdné prodejny, které po roce 1989 kvůli konkurenci obchodních řetězců a změně nákupních zvyklostí Čechů z venkovských oblastí téměř vymizely, v poslední době zažívají renesanci a vracejí se zpět do českých měst a obcí. Zatímco ale dříve velké pojízdné prodejny nabízely smíšené zboží, tak nyní jsou mobilní obchody zpravidla menší a jejich sortiment je zaměřen na čerstvé pečivo, masné výrobky či farmářské produkty.
Pojízdná prodejna (ilustrační foto)

Pojízdná prodejna (ilustrační foto) foto: www.future-tech.cz

Podle údajů Svazu českých a moravských spotřebních družstev ještě v roce 1991 venkovské oblasti České republiky křižovalo zhruba 115 velkých pojízdných prodejen, které provozovaly tehdejší Jednoty. Pojízdné obchody si ale na sebe po roce 1989 nedokázaly vydělat a v následujících letech jejich počet rychle klesal a například v roce 2005 jich po českém venkově jezdilo už jen několik posledních, které se často neobešly bez finančních příspěvků od obcí.

Zájem mají menší výrobci a farmáři
Nyní se ale pojízdné prodejny opět dostávají do centra zájmu zejména menších výrobců potravin či farmářů, kteří s jejich pomocí mohou produkty nabídnout lidem ve městech i malých obcích, aniž by se museli dohadovat s obchodníky a dělit se s nimi o marži. Státní veterinární správa sdělila, že aktuálně v Česku registruje 89 pojízdných prodejen, které mají v nabídce maso, mléčné výrobky či vejce.

K TÉMATU

Například farmář František Němec z Netína na Žďársku v sedmi krajích provozuje pojízdné prodejny s vlastními jogurty, mlékem, tvarohem, sýrem či čerstvou syrovátkou. V okolí Ústí nad Orlicí rozváží maso a uzeniny pomocí mobilních prodejen tamní firma Masoeko. Třemi menšími pojízdnými prodejnami a jedním autobusem přestavěným na obchod disponuje pekárna Marta z Dobrušky, jejíž vozidla zásobují zákazníky v několika desítkách obcí na Náchodsku a Rychnovsku.

Zastávky u továren

"Ve třech menších pojízdných prodejnách nabízíme naše pekařské a cukrářské výrobky a lahůdky. Tyto pojízdné prodejny jsou velmi mobilní a lidé při nákupu nechodí dovnitř, takže čas strávený zastávkou ve vesnici je výrazně kratší než v případě autobusu, což zvyšuje jejich rentabilitu," řekl jednatel pekárny Marta Vít Svoboda.

Malé pojízdné prodejny společnosti Marta mají první zastávky každý den ráno u továren, aby si jejich zaměstnanci mohli koupit snídaně a svačinky. "Je to výrazně rentabilnější než vesnice. Poté objíždíme obce. Starostové nás většinou oslovují sami poté, co si všimnou, že jezdíme okolo. Kapacitu našich vozů už máme plně vytíženou," podotkl Svoboda.

ČTĚTE TAKÉ

Zatímco menší pojízdné prodejny společnosti Marta si na sebe vydělají, tak u velkého autobusu se smíšeným zbožím, který zajíždí do odlehlých obcí, je situace opačná a jeho provoz musí firma částečně dotovat z výnosů kamenného obchodu. "Provoz autobusu je velmi drahý, takže je to spíš služba lidem," podotkl Svoboda.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Rostoucího počtu malých pojízdných prodejen si už všiml Ochranný svaz autorský (OSA), který se snaží jejich majitele přimět k placení poplatků za reprodukovanou hudbu znějící z těchto provozoven. "Provozujete pojízdnou prodejnu? Hraje ve vaší prodejně hudba? Přilákejte své zákazníky nejen na kvalitní služby a výrobky, ale i na hudbu znějící z vaší prodejny," uvedl svaz na svých internetových stránkách. Obchodníkům OSA nabídl licenční smlouvu, přičemž poplatky jsou odstupňovány podle velikosti města.

Autoři: ,

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...