Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Pokuta pro nepoctivé řetězce až 50 milionů

Ekonomika

  20:37
Až 50 milionů namísto současných tří by mohli od příštího roku zaplatit jako pokutu obchodníci, kteří by prodávali prošlé potraviny nebo by klamali spotřebitele. Mnohonásobné zpřísnění trestu chtějí do novely zákona na ochranu spotřebitele prosadit ministr průmyslu a obchodu Milan Urban a ministr zemědělství Petr Zgarba.

Urban se už se Zgarbou na zvýšení pokut dohodl a o své představě se pokusí přesvědčit poslance. Chtějí, aby se podmínky zpřísnily už od začátku roku 2006. "K návrhu zákona, který je právě v Poslanecké sněmovně, je to zákon na ochranu spotřebitele po prvním čtení, projednáme v hospodářském výboru možnost zvýšit pokuty za závažné porušení pravidel (ze strany obchodníků) do výše maximální částky 40 až 50 milionů korun. Chceme prosadit to, aby pokuty byly schváleny sněmovnou tak rychle, aby toto opatření mohlo platit od nového roku," řekl Urban.

Urban se Zgarbou začali o zpřísnění sankcí pro obchodníky uvažovat poté, co kontroly odhalily velké nedostatky, zejména v prodejnách obchodních řetězců. Například kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) letos už v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a prodej prošlých potravinářských výrobků a zkaženého masa.

Lidé si stěžují přímo na ministerstvu
Celkem se mezi hříšníky objevuje pětkrát Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert, jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland. Česká obchodní inspekce společně se SZPI zároveň do konce letošního roku podle Urbana výrazně zvýší kontroly zejména obchodních řetězců. "Budeme postupovat koordinovaně, rozhodně, společně, silně a tvrdě. Použijeme veškeré síly, které má stát k dispozici, abychom donutili obchodní řetězce chovat se k českému zákazníkovi seriozním způsobem," uvedl Urban.

Ministerstvo zemědělství zřídilo kvůli špatným výsledkům kontrol speciální bezplatnou telefonní linku. Od začátku října na ni volalo více než tisíc nespokojených zákazníků. Zákazníci si nejčastěji stěžovali na manipulaci s datem výroby. Následné kontroly zjistily, že jejich stížnosti byly většinou oprávněné.

Autor: