Na počátku projektu byla květnová mise zástupců Evropského parlamentu do Mariupolu, kam přijeli na pozvání ukrajinských poslanců. Viděli město poničené ostřelováním ruských separatistů i bídnou úroveň veřejných dopravních linek.
„Při jednání s tamními orgány padl dotaz, zda bychom neměli nějaké vyřazené tramvaje,“ popsal europoslanec za KDU-ČSL Pavel Svoboda. Před zhruba dvěma měsíci oslovil vedení pražského dopravního podniku, později se obrátil i na Brno.
MARIUPOL
|
Reakce byly pozitivní. „Chápou, že to má smysl. Obyvatelům Mariupolu ovlivňovaným ruskou propagandou můžeme ukázat, že jsme přátelé,“ vysvětlil europoslanec Svoboda. Bezmála půlmilionové město Mariupol zažilo separatistickou ofenzivu hlavně na začátku roku, při níž přišly o život desítky civilistů. Proruští vojáci však přímo do města nevnikli.
První zelenou pro tramvaje vystavilo minulý týden představenstvo pražského dopravního podniku. Serveru Lidovky.cz to potvrdil jeho šéf Jaroslav Ďuriš, jehož europoslanec Svoboda oslovil dopisem.
„Spolu s Evropskou unií by se na projektu mělo podílet i hlavní město Praha. Naše náklady odhaduji na desítky tisíc,“ uvedl Ďuriš.
Podle něj zatím není stanovený přesný počet souprav, které by měl dopravní podnik na Ukrajinu poslat. Jasno by mělo být do konce roku. Projekt musí schválit i pražští radní, kteří tvoří dozorčí radu dopravního podniku. Praha je stoprocentním vlastníkem této firmy.
Dopravní podnik zřejmě sáhne mezi zhruba dvacet vyřazených strojů T3, které jsou určené k prodeji. Šéf tramvajové sekce Milan Slunečko dostal za úkol vyčíslit náklady na přestavbu dvou tramvají a jejich převoz na Ukrajinu.
„Nejprve je nutné upravit rozchod kolejí, protože ukrajinská města ho mají širší než česká, 1520 milimetrů oproti 1435. Pokud by se dopravní podnik rozhodl darovat dvě tramvaje, činily by náklady spolu s dopravou a ‚zabalením‘ souprav zhruba 1,2 milionu korun. Případnou úpravu samozřejmě může provést i samotný dopravní podnik v Mariupolu,“ řekl Slunečko.
LEGENDA T3
|