Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Popularita Černého pátku roste. Tržby vyrovnávají povánoční výprodeje

Ekonomika

  19:39
Slevové akce na tzv. Černý pátek odstartují v příštím týdnu předvánoční nákupní sezónu. Prodeje v rámci Black Friday se podle internetových obchodníků už vyrovnávají povánočním výprodejům. Řada prodejců letos tuto akci spustila v předstihu či rozšířila na více dnů. Podle marketingových odborníků ale v ČR atraktivita slevových nabídek pokulhává.

Nákupní šílenství foto: Reuters

Oděvní řetězec C&A nabídne od pátku slevu 20 procent na vše. Řetězec Expert Elektro spustí slevovou akci rovněž 24. listopadu, potrvá do 6. prosince. Přitom letos poprvé se slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce. „Ceny budou nižší až o 70 procent a budou se týkat stovek položek napříč sortimentem elektroniky a elektrospotřebičů,“ uvedla vedoucí marketingu Expert Elektro Zuzana Adámková.

Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden - od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se budou týkat řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize, až po velké domácí spotřebiče, tedy všechny vánoční bestsellery.

“Mnoho zlevněných výrobků bude i mezi velkými spotřebiči. Vše samozřejmě platí do vyprodání zásob. Loni bylo nejzajímavější zboží vyprodáno v řádu hodin, předpokládáme, že tomu bude i letos,“ uvedla mluvčí Iva Pavlousková.

Na internetu zlevní i potraviny

Do Black Friday se letos zapojil i on-line supermarket Košík.cz. Slevy jsou na čerstvé maso, uzeniny, sýry, ovoce a zeleninu, nápoje, ale také drogerii. Celkem je zlevněno přes 13 procent z 15 000 položek.

Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. „Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Mall.cz spustil akční slevy v neděli. Průměrná sleva dosahuje 40 procent. Ve slevě jsou tisíce produktů. V pátek se pak zákazníkům odkryje největší nabídka slev s 80 produkty.

Podle údajů serveru Picodi.cz, který nabízí slevové kupóny a kódy, obchodníků vzrostla na Černý pátek loni návštěvnost o 102 procent a počet transakcí o 505 procent oproti běžným dnům. Čeští zákazníci na Black Friday ušetřili průměrně 1 902 korun.

Slevy mohou být trikem k udání nechtěného zboží

Výše slev a jejich prezentace ale může v mnoha případech být reklamním trikem. Přestože se v Česku Black Friday zabydlel, rok od roku je podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, aby udali neatraktivní zboží ze skladu. „Potvrzuje se tak, že si řada e-shopů i kamenných obchodů neví rady se svou cenovou a slevovou politikou. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují,“ uvedl Poucha.

Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční horečky. Začíná vždy v pátek po Dni díkuvzdání a obchody otevírají velmi brzo ráno. V ČR se nákupní svátek uchytil nejdříve v e-shopech, v posledních dvou letech slevy nabízí i obchodní řetězce.

Autor: