„Pojišťovny deklarovaly, že jsou připraveny nečekat na likvidace, ale vyplácet klientům zálohy během jednoho až dvou dnů. Nechť toho pojištění využijí,“ napsal bez dalších podrobností ministr.
Ještě v neděli v poledne měla Generali nahlášených téměř šest stovek pojistných událostí v předpokládané výši třinácti milionů korun. „V této fázi se jednalo zejména o škody způsobené extrémními dešti. V případě záplavy jde o 115 škod, v souvislosti s vichřicí jde o 116 pojistných událostí. Nejvíce případů dosud hlásí klienti z Moravskoslezského kraje, jde o přímé následky intenzivních dešťů a povodní,“ upřesnil mluvčí pojišťovny Jan Marek.
V pondělí dopoledne pak Generali čísla aktualizovala s tím, že hlášených škod je už 1700. Mluvčí uvedl, že pojišťovna bude čísla průběžně aktualizovat. „Situace se mění dramaticky,“ dodal Marek za Generali s tím, že celkově očekává pojišťovna 50 tisíc hlášených škod.
Během neděle mělo call centrum Generali zhruba o třicet procent vyšší vytížení proti běžnému stavu. „Klienti s námi komunikují i přes chat, tady jsme během včerejších deseti hodin provozu call centra odbavili téměř 150 chatů a odpověděli na dalších více než 200 e-mailových dotazů. Významný nápor při registraci škod očekáváme během pondělního dne a dnů následujících. Jsme na něj kapacitně připraveni,“ ujistil mluvčí Generali.
„Máme hlášeny stovky škod, čekáme, počet hlášení v těchto dnech poroste,“ uvedla v pondělí dopoledne Marie Petrovová, mluvčí Allianz pojišťovny, která také patří k největším hráčům na tuzemském trhu.
V odpoledních hodinách už měla Allianz hlášených zhruba 1600 škod. „Očekáváme, že se počet poroste. Jedná se skutečně zatím pouze o odhady, které budeme dále zpřesňovat. Z dat, která máme k dispozici, odhadujeme, že se bude jednat o zhruba 5000 škod na majetku občanů, včetně vozidel, v odhadované výši kolem 800 milionů korun,“ dodala Petrovová.
„Celkové škody očekáváme mnohem vyšší“
Již v průběhu víkendu zaznamenala pojišťovna Kooperativa několik set nahlášených škod. „V této chvíli se jedná o 1700 škod za cca 97 milionů korun,“ aktualizoval čísla Ondřej Poul, ředitel Centra likvidace v pojišťovně Kooperativa.
Zpočátku se jednalo o poškození nemovitostí padajícími větvemi a stromy, případně zatečení do nemovitostí poškozenou střechou. Nyní již převládají škody z povodní. „Většinou jde o poškozené nemovitosti, ale registrujeme i padesát poškozených vozidel. Nejvíce škod samozřejmě přichází z Moravskoslezského kraje,“ komentuje pondělní čísla Ondřej Poul.
Dodává, že v mnoha oblastech hladina řek teprve postupně klesá, takže Kooperativa očekává největší nápor hlášení od zítřka. Proto posílila služby na infolince, jako lepší variantu ale doporučuje hlášení škod on-line na www.koop.cz, kde je možné rovnou přikládat i fotografie a seznam poškozených věcí, což urychlí proces vyřízení škody.
Na severní Moravě nyní technici Kooperativy prohlížejí první škody. „Zítra vyrazí na severní Moravu i naše mobilní vozidlo, kde budou moci škody klienti přímo nahlásit, obsluha zajistí i případné prohlídky. S prohlídkami škod budou pomáhat i naši pojišťovací poradci. Kolegy budeme operativně přesunovat do nejpostiženějších oblastí,“ popisuje nasazení všech kapacit Ondřej Poul.
Kromě výplaty pojistného plnění po ukončení pojistné události nabízí Kooperativa klientům i možnost požádat o výplatu zálohy na pojistné plnění. Stačí vyplnit příslušný formulář s likvidátorem, který škodu dokumentuje. Zálohu Kooperativa klientovi obratem poukáže na účet.
Aktuálně hlášených 1500 škod za zhruba 150 milionů korun má ČSOB Pojišťovna. „Hlásit pojistné události nám začali klienti již o víkendu, kdy šlo hlavně o zatečení atmosférických srážek,“ dodal pro iDNES.cz mluvčí skupiny ČSOB Petr Milata. „Očekáváme, že počet hlášení zejména v souvislosti s povodní a záplavou se bude postupně zvyšovat. Celkové škody očekáváme mnohem vyšší a budeme je v průběhu času upřesňovat. Aktivovali jsme veškerá mimořádná opatření, například posílení počtu lidí v terénu, na infolinkách a podobně,“ zdůraznil Milata.
Direct pojišťovna má zatím hlášené tři stovky škod způsobených v důsledku povodní.
Odhad škod vzrostl za den na čtyřnásobek
Pojišťovna Uniqa měla k pondělnímu odpoledni nahlášeno na pět set škod, které jdou na vrub živlům. „V tuto chvíli převažují škody způsobené zatečením srážek, další byly způsobeny vichřicí a pádem předmětů, povodní a záplavou. Celková odhadovaná škoda se odhaduje nyní na 120 milionů korun,“ vyčíslila mluvčí pojišťovny Eva Svobodová s tím, že ještě v devět hodin ráno činil odhad škod 30 milionů, takže během dne vyrostl odhad na čtyřnásobek.
„Škody jsou hlášeny doslova ze všech koutů republiky, nelze zatím stanovit, kde je jich výrazně více. Tím asi bude tato událost i charakteristická, že zasáhla vlastně celou rozlohu České republiky jen s malými časovými odstupy,“ dodává Svobodová.
Největší nápor hlášení čeká Uniqa od zítřka, kdy snad na většině území srážky odezní a lidé se budou moci soustředit na sčítání škod. „Je třeba počítat s tím, že technici na prohlídky škod mohou do terénu také až poté, co je tam pustí IZS po ověření a zajištění přístupnosti a stability cest,“ upozorňuje Svobodová.
Jak postupovat po povodniJakmile voda opadne, zajistěte co nejrychleji odčerpání vody a odstranění bahna a trosek z objektu a jeho okolí. I přitom dbejte maximálně na svoji bezpečnost a hygienické normy. Je-li to možné, zajistěte fotodokumentaci rozsahu škody. Zničené a poškozené věci shromažďujte pro pozdější prohlídku ze strany likvidátora. Dovolí-li to hygienické podmínky, nic nevyhazujte. Načrtněte plánek místností s uvedením názvu a rozměrů, příp. i výšky zaplavení. Udělejte soupis poškozených věcí, stavebních součástí, je-li to možné, zajistěte k těmto věcem doklady. Poškozené zaplavené věci vysušte, elektrické spotřebiče nezapínejte a zabezpečte posouzení odbornou opravnou, věci nepodléhající zkáze ideálně ponechte někde poblíž, aby je mohl prohlédnout technik pojišťovny. Nahlaste škodu pojišťovně. Součástí škodního hlášení by měl být i seznam zasažených věcí s uvedením stáří, rozsahu poškození a cenou. V případě dotazů se ozvěte pojišťovně. Zdroj: Uniqa, ČSOB Pojišťovna, Direct, Kooperativa |