náhledy
Na vybraných dílech budou jejich autoři nadále spolupracovat s architekty stanic a architektkou metra DPP Annou Švarc. „Na prvních dvou stanicích (Pankrác a Olbrachtova) už dolaďování bylo zahájeno. Co se těchto tří stanic týče, tak jsme se viděli před dvěma týdny a proces je již v běhu,“ řekla Švarc. Na jaře a v létě budou zapracovány nové tři návrhy zapracovány do projektů.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
DPP nyní provádí geologický průzkum stavby metra D a již zažádal o stavební povolení na první úsek. Svou novou výtvarnou podobu kromě Sídliště Krč již mají i stanice Pankrác a Olbrachtova.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Takhle bude vypadat stanice Nádraží Krč. „Chtěli jsme se vrátit k tomu prvnímu konceptu, kdy metro vznikalo. Každá linka a stanice měla svého architekta, který spolupracoval s nějakým umělcem. Tento koncept ukazuje, že naše stanice jsou jedny z nejkrásnějších na světě. V 90. letech a následném prodlužování metra na to bylo zapomenuto,“ řekl Scheinherr.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Pražský magistrát a dopravní podnik (DPP) představily vítězné návrhy výtvarné soutěže na tři z osmi plánovaných stanic metra D. Ve stanicích Nádraží Krč, Nemocnice Krč (na snímku) a Nové Dvory je objeví díla Vladimíra Kopeckého, Jiřího Černického a Stanislava Kolíbala. Na začátku stanice tak bude napsána životní funkce a od něj povede linka zobrazující například dech, srdce či nervovou soustavu, které se budou prolínat. Schodiště a další části by pak měly zdobit kruhová skleněná díla připomínající petriho misku či pohled mikroskopem.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Výtvarník Stanislav Kolíbal řešil podobu stanice Nové Dvory (na snímku). „Moje řešení vychází z lásky ke geometrii. Používám ji už od 60. let. Tentokrát jsem si zvolil téma rovnoběžek,“ řekl Kolíbal. Ty na stěně tvoří šikmé linky či čtverce, které jsou v kontrastu s lineárním směřováním stanice. Zároveň záměrně zvolil ostrou barevnost. Kromě stěn navrhl na koncích nad eskalátory devět metrů dlouhé reliéfy, kdy dominantním prvkem prvého je kruh a druhého čtverec.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Výtvarníci pracují mimo jiné s geometrickými tvary nebo tématem lidského života, jak je vidět právě v návrhu stanice v Krči. Na podobě stanic budou dále spolupracovat s architekty jednotlivých stanic. Na středeční tiskové konferenci to řekli zástupci magistrátu, DPP, firmy Metroprojekt, Národní galerie (NG) a výtvarníci. U stanice Nemocnice Krč se Jiří Černický inspiroval lidským životem a nemocnicí. Nad nástupišti plánuje kresby a ornamenty. „Já se snažil uchopit étos přítomnosti nemocnice. Je to instituce, kde je hodně nemocných a tak dále. Já jsem to uchopil tak, že je to i místo, kde se provádí vědecký výzkum a uzdravují lidé,“ řekl.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Oproti zbylým dvěma stanicím se Nádraží Krč (na snímku) liší tím, že je povrchovou stanicí. Umělecké dílo tak ovlivňuje, že je nahlíženo zevnitř i zvenčí a zároveň na něj má vliv denní světlo. Vladimír Kopecký zvolil velké prosklené stěny s ornamenty, které se opticky rozpohybují při příjezdu a odjezdu vlaku.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Vizualizace stanice Nádraží Krč plánované trasy metra D vytvořená studentem Markem Barjakem.
Autor: Soukromý archiv studentů
„3D sochy nad eskalátory uvidí cestující v různé perspektivě, prostorovost a detailnost videoobjektů se bude plynule měnit díky stoupání a klesání eskalátorů nebo mohou objekty rotovat v průvanu,” uzavírá Nepraš. Vizuál stanice Pankrác. Autor: Jakub Nepraš.
Autor: DPP
„Ten se bude měnit s denní dobou, kdy později večer zteplají barvy a zpomalí se animace kvůli lepšímu spánku, nebo při příjezdu soupravy, kdy se naopak stanice rozzáří a začne být aktivnější.“ Vizuál stanice Pankrác. Autor: Jakub Nepraš.
Autor: DPP
„Pracoval jsem s alegorickým rozměrem evoluce, moderních technologií a vynálezů, inspiroval jsem se nanočásticemi, ze kterých jsou složení lidé i vše okolo nás v provázaném superorganismu.“ Vizuál stanice Pankrác. Autor: Jakub Nepraš.
Autor: DPP
“Ve svém uměleckém ztvárnění stanice Pankrác jsem se snažil, aby komplexně fungoval celek společně s detailem a chci inteligentně využít čas cestujících, kteří mají čas se zastavit při čekání na vlak,“ říká umělec Jakub Nepraš. Vizuál stanice Pankrác. Autor: Jakub Nepraš.
Autor: DPP
„Obvykle si to vyžádá víc než pár vteřin, ale cestující tento čas mají,“ uzavírá umělec. Vizuál stanice Olbrachtova. Autor: Vladimír Kokolia.
Autor: DPP
„Mimo metro je dnes taková situace vzácná: kde ještě se dá dneska jen tak čekat? Sáhl jsem po způsobu auto-stereoskopickém zobrazování, který někdy používám ve své volné tvorbě, když chci diváka dostat skutečně ´do obrazu,.“ Vizuál stanice Olbrachtova. Autor: Vladimír Kokolia.
Autor: DPP
Ve stanici Pankrác se objeví umělecká práce Jakuba Nepraše (na vizualizaci).
Autor: ČTK