Zkušební provoz začne podle informací serveru Lidovky.cz v pondělí. Na trasy vedoucí po metropoli vyjedou tři tramvaje 15T vybavené mazacím systémem.
Praha postaví trať pro speciální stroje. Do kopce pojedou jako trolejbusy |
Na rozdíl od oblíbené a momentálně opravované „mazačky“ – s níž si milovníci dopravy pořizovali například selfie snímky – ale tyto soupravy budou mazivo na hlavy kolejnic vstřikovat, jen když jim dá pokyn automatický systém takzvané Elektronické mapy trati (EMA).
Tekutinu vypustí trysky umístěné na podvozku například v obloucích, kde bývá opotřebení i skřípání výraznější. Vše je automatické, bez zásahu řidiče.
„Ve zkušebním provozu, který potrvá do konce roku 2017, budou tři tramvaje. Pokud testování dopadne dobře, máme v úmyslu osadit dalších 22 tramvají 15T. To by měl být optimální počet,“ uvedl šéf tramvajové divize dopravního podniku Milan Slunečko.
Pokud se nový způsob mazání kolejnic osvědčí, výrazně vzroste počet vozů starajících se o kondici tramvají i uši cestujících a kolemjdoucích, kteří si na nepříjemný hluk způsobený třením kol a kolejnic často stěžují.
JAK TO FUNGUJE
|
„Když už tramvaj jezdí a vozí pasažéry, může současně automaticky vykonávat tuto funkci, aby dopravní podnik nemusel vynakládat další peníze navíc,“ vysvětlil motivaci pražského dopravce Slunečko.
Novou flotilu mazacích tramvají budou tvořit výhradně vozy 15T ze Škody Transportation – ve starším i novém provedení se žlutým čelem. Plzeňská firma na projektu s dopravním podnikem spolupracuje.
Původní mazací tramvaj s číselným označením 5572 a kabrio úpravou vyjela do provozu s funkcí mazání kolejnic na začátku roku 2015 a trochu překvapivě se stala velkým oblíbencem pražských „šotoušů“. Pořizovali si s ní fotografie, založili facebookový účet, složili jí hymnu a internetová televize Playtvák na její střechu dokonce umístila kameru, která nepřetržitě snímala její pouť městem.
V současné době ale populární „mazačka“ prochází rozsáhlou rekonstrukcí, zpátky v provozu by měla být do několika týdnů.
TAJEMNÁ EMA
|