Vypsání soutěže vedení města schválilo v dubnu roku 2016, vyhlášena byla až letos v březnu. Přihlásilo se celkem 20 účastníků, do druhého kola jich postoupilo šest. Z těch komise vybrala vítěze, který nyní vyrobí prototypy. Město je pak od října příštího roku vyzkouší na ulicích. Na základě výsledků testu společnost připraví výkresovou dokumentaci k výrobě, kterou bude vlastnit hlavní město a bude ji moci využít při výběrovém řízení na firmu, která mobiliář vyrobí a dodá.
„Chceme moderní metropoli se vším všudy a k tomu neodmyslitelně patří na první pohled tak obyčejné, ale velmi viditelné věci, jako jsou odpadkové koše, lavičky či zastávky MHD. Na údržbu těchto věcí navíc Praha historicky vynakládá nepřiměřené peníze, a i toto hledisko vítěz soutěže dokázal zohlednit,“ uvedl nový pražský radní pro oblast správy majetku Jan Chabr (Spojené síly/TOP 09). Vítěze soutěže schválila ještě předchozí rada.
Podle zástupců IPR porota ocenila zejména designovou čistotu vítězného návrhu. Autoři navrhli několik různých typů přístřešků, které jsou vyrobeny z tmavě šedého litého hliníku. Uvnitř zastávek bude umístěn orientační panel, informující cestující o aktuálním čase a datu, odjezdech, předpovědi počasí a názvu zastávky. Zadní stěna jednoho z navržených typů přístřešku je průchozí.
Stejný autorský tým vyhrál i soutěž, ve které město před časem vybralo novou podoba laviček, košů a stojanů na kola. Ty mají postupně nahrazovat stávající mobiliář v souladu se snahou o jeho sjednocení. Město nové lavičky zatím umístilo například ve Stromovce či na Petříně.
Designéři Froněk a Němeček a jejich studio Olgoj Chorchoj v minulosti v rámci Iniciativy pro lepší město spolupracovali s reklamní společností BigBoard. Ta je hlavním konkurentem francouzské firmy JCDecaux, která nyní provozuje velkou část přístřešků MHD.
V Praze je aktivních přes sto přístřešků MHD s wi-fi. Mohly by přibýt i panely na vyhledávání tras |
Právě skupině JCDecaux předchozí rada hlavního města zamítla další prodloužení smlouvy, která má skončit v roce 2021. Společnost podle odhadu IPR vlastní 767 přístřešků, které bude nutné nahradit bezprostředně po skončení smlouvy. Poté se bude mobiliář vyměňovat podle toho, jak bude postupně dosluhovat, podobně jako u laviček a košů. Město chce zároveň počty přístřešků rozšiřovat.
Před tím nicméně město musí vybrat nového provozovatele a dodavatele přístřešků, což s ohledem na možnost různých odvolání může zabrat delší dobu. Hrozí proto, že do vypršení smlouvy s JCDecaux město nestihne zajistit nový mobiliář.
Kolem reklamních ploch v hlavním městě se dlouhodobě vedou spory, podle kritiků je řada smluv na jejich pronájem pro město nevýhodná. V souvislosti s nedávným rozhodnutím o neprodloužení smlouvy na přístřešky se objevilo podezření na korupční jednání, protože bývalý magistrátní úředník Ivo Mates podle informací deníku Právo využíval vozidlo Volvo patřící jedné z firem skupiny BigBoard a zároveň byl zaměstnancem odboru, který měl na starosti pronájem reklamních ploch. Zástupci magistrátu i firmy BigBoard podezření z korupce opakovaně popřeli.