Více než čtvrt roku bude trvat rekonstrukce mezi Albertovem a zastávkou Otakarova poblíž náměstí Bratří Synků. Trať je tam rozbitá, panely s kolejemi jsou místy propadlé – oprava je nevyhnutelná. Začne se 2. září a skončí podle plánu 9. prosince.
To samo o sobě nezní nijak hrozivě. Je však nutné si uvědomit, že tato kilometr a půl dlouhá cesta spojující centrum Prahy s Pankrácí, Michlí či Vršovicemi představuje velmi důležitou tepnu pražské hromadné dopravy. Kromě čtyř stálých linek tímto úsekem hlavně ráno a večer projíždí řada dalších tramvají „ustájených“ v nedaleké Vozovně Pankrác.
Auta za miliony, luxusní večeře, dresy NHL. Audit rozkryl, jak se žilo v městské firmě |
Jisté je, že Prahu čeká těžká zkouška. Její dopravní experti nyní ladí tři různé varianty a vybírají tu, která bude cestující nejméně bolet. Je třeba vyřešit, kudy budou linky z uzavřeného nuselského údolí - 7,14, 18 a 24 - jezdit. Možností moc není. Nabízí se odklon přes výše zmíněnou zastávku I. P. Pavlova, kde se kříží tramvaje s metrem a autobusy a která dlouhodobě patří mezi nejfrekventovanější přestupní uzly v Praze. Už dnes se stává, že tramvaje odjíždějící odtud směrem dolů k Vltavě se štosují v oblasti Karlova a Palackého náměstí a cestující v nich musí čekat dlouhé minuty navíc.
„Preferuji přidat do Ječné (tedy i přes I. P. Pavlovu – pozn. red.) linky 7 a 14, ale zároveň zrušit linky 4 a 23,“ popisuje jedno z možných řešení Petr Dolínek (ČSSD), náměstek pražské primátorky. Znamená to, že některá spojení by dočasně zanikla nebo se sloučila.
Trať mezi Albertovem a Otakarovou bude neprůjezdná.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Novou trasu dostanou i další dvě linky z uzavřených Nuslí. „Linka 18 by mohla jet přes Výtoň na Podolskou vodárnu, aby nezatěžovala Palackého náměstí. Linka 24 by mohla místo linky 4 (která by byla dočasně zrušená – pozn. red.) jezdit na Barrandov,“ nabízí Dolínek.Rozpočet velké akce zatím není stanovený. Bude se však pravděpodobně pohybovat minimálně okolo sto milionů korun.
Dopravní plánovači řeší i vedení tramvají do Vozovny Pankrác, tyto soupravy nelze opomenout, protože zkrátka musí někudy projet. Černé scénáře hovoří o negativním vlivu uzavírky na dopravu v jiných částech Prahy. Pokud vznikne například špunt na Karlově náměstí, zastaví to tramvaje jedoucí ve směru od Národní třídy.
VELKÁ OPRAVA
|
Plánovaná rekonstrukce naváže na jinou rozsáhlou pražskou uzavírku, která směřuje do finále. Loni v květnu totiž začala oprava rozbité trati vedoucí od nuselského náměstí Bratří Synků až po smyčku na Spořilově. Aspoň jedna pozitivní zpráva: její poslední část od zastávky Plynárna Michle na konečnou Spořilov skončí dříve a tramvaje se tam vrátí už 25. března.
Velmi krušnou tramvajovou uzavírku zažila Praha i před necelými dvěma lety, kdy se pro elektrické soupravy uzavřela podstatná část Plzeňské ulice vedoucí k frekventované křižovatce Anděl. Tehdy změnily trasu tři tramvajové linky, místo nich po trase pendlovaly náhradní autobusy. Téměř každý den v odpolední špičce byla Plzeňská ucpaná auty.
Problém pro řidiče může nastat i nyní při podzimní opravě mezi Nuslemi a Albertovem. „Omezení určitě budou. Zejména, když se bude pracovat kolem Albertova, to projet nepůjde,“ dodává náměstek Dolínek.