130 let

Pražská severojižní magistrála vedoucí přes Hlávkův most. Nově už jen 50 km/h. | foto: Wikimedia/CC BY-SA 3.0/Aktron

Na pražské magistrále je nově sjednocená rychlost na 50 km/h. Provoz v době špičky má být plynulejší

Ekonomika
  •   17:16
Praha - Po pražské severojižní magistrále se nově v úseku mezi Vinohradskou třídou a Hlávkovým mostem jezdí obousměrně maximální rychlostí 50 kilometrů v hodině. Důvodem je zlepšení plynulosti provozu, zvýšení bezpečnosti a snížení hluku.

Praha zvažuje zavedení mýtného pro auta, chce začít silnicemi první třídy. Řidiči by platili desetikoruny denně

Ve středu to sdělila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Dosud se v úseku mohlo jezdit až sedmdesátikilometrovou rychlostí. Na změnu upozornil deník Blesk.

„Na základě žádosti města jsme požádali odbor pozemních komunikací a drah magistrátu o změnu rychlosti z důvodu bezpečnosti a plynulosti provozu,“ uvedla Lišková.

Budova Národního muzea v současné podobě
Hluk na magistrále přesahuje limity

Od sjednocení rychlosti na všech úsecích magistrály si město slibuje, že provoz v době dopravní špičky bude plynulejší. „Z hlediska bezpečnosti očekáváme, že opatření přinese její zvýšení, případné následky dopravních nehod budou nižší,“ uvedla mluvčí. Rychlost byla snížena také kvůli plánované výstavbě chodníku z Vinohradské třídy k hlavnímu nádraží.

Jak by mohla vypadat pražská magistrála? Více zeleně i méně parkovacích míst

Změna má také snížit hladinu hlukové zátěže, a to až o 2,4 decibelu. Kvůli hluku byla rychlost omezena v minulosti například i v ulici V Holešovičkách nebo ulici 5. května ve směru do centra. Původní sedmdesátka zmizela v minulosti i z Nuselského mostu.

Nové značky nejsou potřeba

Nové značky se na magistrále kvůli snížení rychlosti umisťovat nebudou. „Nachází-li se komunikace uvnitř města, vždy platí nejvyšší povolená rychlost 50 kilometrů za hodinu, pokud není uvedeno jinak,“ uvedla mluvčí.

Před několika měsíci město snížilo nejvyšší rychlost také v části Liberecké ulice, která navazuje na ulici V Holešovičkách. Zde byly podle deníku Blesk umístěny pro řidiče informační cedule, aby zpomalili.

Praha vypíše tendr na projekt dopravního terminálu na Smíchově. První vyroste parkovací dům s autobusy na střeše

Změny na magistrále kritizovali někteří opoziční zastupitelé. Podle předsedkyně zastupitelů ODS Alexandry Udženiji má město přijímat opatření, která budou účinná a srozumitelná. „Současný chaos v dopravě, nelogické snižování rychlosti na magistrále motivované pouze skrytým výběrem pokut a snahy o zavedení mýtného na nedokončeném městském okruhu mezi taková opatření rozhodně nepatří,“ uvedla na svém facebookovém profilu. Podobně reagoval zastupitel Radomír Nepil (ANO).

Chytrá auta ohlídají i řidiče. Budou vyhodnocovat, zda se řidič nekouká do mobilu

Jediným úsekem, kde mohou řidiči jet na magistrále rychleji, je nyní ulice 5. května mezi Pankrácí a Chodovem. Před několika roky tam bylo zrušeno úsekové měření rychlosti a byla tam umístěna značka vyznačující silnici pro motorová vozidla. Na ní je ze zákona povolena rychlost 80 kilometrů v hodině, proto ani tam není třeba podle TSK umístit značku s nejvyšší povolenou rychlostí.

Autor: ČTK
Témata: Doprava, Praha, Praha, ANO 2011, ODS
  • Vybrali jsme pro Vás