V prvé fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Depem Písnice. Náklady na vybudování prvního úseku mají být předběžně 57 miliard korun. Praha plánuje v budoucnu trasu prodloužit z Pankráce na Náměstí Míru.
Novelu zákona o drahách podepsal v minulém týdnu prezident Miloš Zeman a je v ní uvedeno, že lze stavět bezobslužné metro. „To je pro nás obrovský posun, protože v návaznosti na to můžeme požádat o stavební povolení. Máme všechny dokumenty připraveny tak, aby metro D bylo autonomním metrem, které bude jezdit bez strojvedoucího. Chtěli bychom požádat o stavební povolení do konce roku,“ řekl Scheinherr.
Metro bez řidiče zajišťuje podle náměstka lepší bezpečnost či větší pravidelnost a nenese nové personální nároky. „Myslím si, že je to krok správným směrem,“ řekl Scheinherr. V budoucnu by mohly soupravy bez strojvedoucích jezdit také na trasách A a C. „Uvažujeme o tom a nyní diskutujeme, kdy by k tomu mohlo dojít,“ dodal.
Praha prostřednictvím dopravního podniku (DPP) zahájila letos v červnu na Pankráci geologický průzkum nutný pro výstavbu. „Probíhá podle harmonogramu a potíže nejsou. Nyní byly ukončeny povrchové práce, které nejvíc obtěžovali občany hlukem a prachem,“ řekl Scheinherr. Průzkum se na Pankráci děje na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách má skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat do léta roku 2021. Šachty, štoly a další podzemní prostory budou využity pro metro.
V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby je DPP, jehož vlastníkem je hlavní město Praha.