Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Praha zažádá do konce roku o stavební povolení pro stavbu metra D. Novela zákona umožní linku bez řidiče

Ekonomika

  14:31
PRAHA - Praha zažádá do konce letošního roku o vydání stavebního povolení pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Umožní to novela zákona o drahách, která městu dovolí vybudovat plánované metro bez řidiče. Novinářům to v pondělí řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Exteriér stanice Olbrachtova z roku 2014. foto: Metroprojekt

V prvé fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Depem Písnice. Náklady na vybudování prvního úseku mají být předběžně 57 miliard korun. Praha plánuje v budoucnu trasu prodloužit z Pankráce na Náměstí Míru.

Novelu zákona o drahách podepsal v minulém týdnu prezident Miloš Zeman a je v ní uvedeno, že lze stavět bezobslužné metro. „To je pro nás obrovský posun, protože v návaznosti na to můžeme požádat o stavební povolení. Máme všechny dokumenty připraveny tak, aby metro D bylo autonomním metrem, které bude jezdit bez strojvedoucího. Chtěli bychom požádat o stavební povolení do konce roku,“ řekl Scheinherr.

Trasa metra D.

Metro bez řidiče zajišťuje podle náměstka lepší bezpečnost či větší pravidelnost a nenese nové personální nároky. „Myslím si, že je to krok správným směrem,“ řekl Scheinherr. V budoucnu by mohly soupravy bez strojvedoucích jezdit také na trasách A a C. „Uvažujeme o tom a nyní diskutujeme, kdy by k tomu mohlo dojít,“ dodal.

Praha prostřednictvím dopravního podniku (DPP) zahájila letos v červnu na Pankráci geologický průzkum nutný pro výstavbu. „Probíhá podle harmonogramu a potíže nejsou. Nyní byly ukončeny povrchové práce, které nejvíc obtěžovali občany hlukem a prachem,“ řekl Scheinherr. Průzkum se na Pankráci děje na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách má skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat do léta roku 2021. Šachty, štoly a další podzemní prostory budou využity pro metro.

„3D sochy nad eskalátory uvidí cestující v různé perspektivě, prostorovost a...
„Ten se bude měnit s denní dobou, kdy později večer zteplají barvy a zpomalí se...

V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby je DPP, jehož vlastníkem je hlavní město Praha.

Autor:

Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ

Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...