Práva přizpůsobila výuku epidemiologické situaci |
Pražská práva by mohla být vděčná. Nutnost přizpůsobit se novým pořádkům přišla v době, kdy sama procházejí plíživou revolucí. Od stávajícího akademického roku se studující prvního ročníku připojují k mnohem praktičtějšímu novému studijnímu programu – nejbližší státnice budou studentky a studenti pátého ročníku poprvé konat v ruce s právními předpisy.
Práce právníka tkví hlavně v dovednosti právo aplikovat na konkrétní situace a v orientaci v často nepřehledné změti paragrafů (nebo ve smršti krizových opatření). Při plnění distančních klauzur se teď ale bojíme, že studenti budou podvádět a používat nedovolené materiály. Můžeme se krásně zamyslet nad tím, jak z cílevědomých studentů a studentek udělat schopné právníky a právničky. Budeme-li si hrát na to, že v teple domovů nejsou k dispozici veškeré materiály, ale zároveň předpokládáme, že je zlotřilí studující budou stejně používat, donutíme podvádět i ty, kteří ještě v průběhu studia víru ve spravedlnost neztratili.
To se týká i přednášek. V dobíhajícím studijním programu, v němž většina lidí na přednášky běžně nedochází a vystačí si jen s navazujícími semináři, přednášející asi nevycházejí z údivu, když se jim připojuje několikanásobek těch, kteří by jindy natahovali uši v posluchárnách.
Mluvím-li za svůj obor, můžeme se posunout ve výuce do roku 2020. Kdy jindy než teď, kdy se dají Erasmus i domovská fakulta studovat najednou, si uvědomíme, že čtení a psaní je víc než memorování. A také že přednášet pro pražské studenty mohou na tři kliknutí i špičky ze zahraničí.
Autorka je absolventka žurnalistiky a studentka pátého ročníku pražské právnické fakulty.
CHCETE SE TAKÉ VYJÁDŘIT?Jste právník/právnička a rád/a byste se vyjádřil/a k současnému dění, právnickému stavu či novinkám v legislativě? Napište nám na tomas.nahodil@lidovky.cz. |