Čtvrtek 20. února 2020svátek má Oldřich 6 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Právo a justice

S výměnou dárků je třeba si pospíšit. Pro eshopy platí jiná pravidla

(ilustrační snímek) Dárky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) Dárky. | foto: Shutterstock

PRAHA Po skončení vánočního nakupovacího šílenství a při současné kulminující slevové horečky, je každoročně leden měsícem reklamací a vracení zboží zakoupeného v kamenných prodejnách i eshopech. Spotřebitele při každém nákupu chrání právo.

Nákupy na internetu a přímo v obchodě mají ale jiná pravidla. Vrátit nevhodný dárek z eshopu je při dodržení pár pravidel jednoduché, u zboží zakoupeném v kamenem obchodě už to tak snadno nejde. I při reklamaci zboží kvůli vadám je třeba mít na paměti několik základních pouček.

1. Vracení zboží

Vrátit nevhodně vybraný vánoční dárek a odnést si za to v kapse peníze, rozhodně není automatické. Pokud bylo zboží zakoupeno v kamenné prodejně, nelze jej vrátit bez souhlasu prodávajícího. Může se tak stát, že obchodník sice přijme zboží zpět, ale místo peněz vydá kupujícímu poukázku na nákup zboží v téže hodnotě.

Praxe je ale u každého prodejce jiná a různě přísná. Někteří prodejci o podmínkách vrácení bezvadného výrobku informují přímo na účtence. Prodávají také může požadovat, aby bylo zboží vráceno s originální visačkou a v nepoškozeném původním obalu. Striktní pravidla jsou dána tím, že člověk si může při koupi zboží v prodejně výrobek dobře prohlédnout či vyzkoušet.

Širší práva na internetu

Jiná situace ale je, když je zboží zakoupeno na internetu, kdy spotřebitel výrobek kupuje na základě fotografií nebo informací zveřejněných na webových stránkách prodávajícího. U nákupu zboží na internetu je tak v možnosti jeho vrácení oproti nákupu v prodejně zvýhodněn. Ze zákona je možné výrobek zakoupený na internetu vrátit do 14 dní od jeho převzetí, a to bez udání důvodů. Lhůta pro vrácení zakoupeného zboží začíná běžet den následující po převzetí věci.

Kromě toho, že prodávající vrátí kupujícímu cenu zakoupeného zboží, vrací i náklady, které zákazník zaplatil za dopravu zboží. Prodejce by měl hradit i náklady na vrácení zboží. Tomu se ale může vyhnout, pokud dopředu upozorní spotřebitele, že tyto výlohy platí on.

Pokud darující nenechal nakupování dárků na poslední chvíli, může být s vrácením nevhodného dárku problém, a to když 14 denní lhůta uplyne. Obchodníci ale často chtějí vyjít zákazníkům vstříc, zejména po Vánocích, a posouvají lhůtu možnost vrácení dárků na konkrétní datum v měsíci lednu. Není to ale pravidlem.

Překážkou vrácení zboží zakoupeného na internetu není ani jeho rozbalení, odstranění originální visačky nebo dokonce používání zboží. Dvoutýdenní lhůta má totiž sloužit i pro jeho vyzkoušení.

2. Reklamace

Mezi reklamací a vrácením zboží je z pohledu zákazníka velký rozdíl. Reklamace je totiž situace, kdy se na zboží vyskytne vada. Při koupi spotřebního zboží platí lhůta 24 měsíců pro reklamaci vad.

Dvouletou lhůtu nelze omezit, ani kdyby prodávající ve smlouvě uvedl, že lhůta pro reklamaci zboží je jen roční.

Výhodnější postavení spotřebitel má, když reklamuje zboží v prvním půl roce po zakoupení. V takovém případě se totiž presumuje, že věc nedostatkem trpěla již v době, kdy bylo zboží zakoupeno. Po uplynutí šesti měsíců toto výhodnější postavení odpadá.

Reklamace by měla být vyřízena do 30 dnů od převzetí vadného zboží prodejcem. Reklamující však musí prokázat nákup zboží. Nejjednodušším a nezpochybnitelným způsobem je předložení účtenky či faktury, další variantou je prokázání skutečnosti výpisem z účtů. Poslední možností, která může být v praxi u obchodníků ale poměrně problematická, je možnost prokázání koupě pomocí svědka.

Nezbytností k reklamaci pak není předložení zboží v původním obalu, například rozbité boty je možné reklamovat i bez originální krabice.

Důvodem pro reklamaci není opotřebení věci, ke kterému dojde při běžném užívání. Prodávající neodpovídá ani za vady, které jsou způsobené nedodržením zásad doporučeného zacházení. Také pokud spotřebitel vadu způsobí sám neopatrným zacházením s výrobkem, může očekávat, že uplatňovaná reklamace bude odmítnuta. Nepochodí ale ani ten, kdo se před řádným uplatněním reklamace u prodejce pokoušel vadný výrobek sám opravit.

Pokud je však reklamace uznána, existuje několik řešení situace. Jako náhradu za vadné zboží může spotřebitel požadovat opravu vadného zboží. V případě, že oprava není z jakéhokoli důvodu možná, může se dožadovat výměny vadného výrobku za zbrusu nový. Pokud se třikrát objeví stejná vada, lze žádat vrácení peněz.

Kateřina Kolářová

Autor

Kateřina KolářováKaterina.Kolarova@lidovky.czČlánky
Premium

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom hybrid oproti benzinu a...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Velký test on-board kamer | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...