Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novák 18.9.2019 15:28

Ještě mám malou připomínku: Neměli by poslanci současně s navrhovanou změnou také zrušit vokativ? Já si dost dobře neumím představit, že by někdo mojí manželce říkal paní Novák. Nebo že by snad byl správný vokativ "paní Nováku"? Do Peruna, kdyby ti kašpaři raději dělali něco užitečnějšího, než se zabývali "pichovinami"!

J. Novák 18.9.2019 15:24

Já jsem ovšem pro to, aby, pokud už ti šašci budou se zákonem o matrikách něco dělat, umožnili, aby si muži, pokud chtějí, měli možnost používat koncovku -ová. A matriky? Nu, když se narodil náš syn, tak mu na matrice v Praze 2 (starostka poslankyně Černochová) vystavili rpdný list na jméno a příjmení Tomáš Nováková. Když nám přišel, tak jsme se s manželkou zasmáli a já jsem vyrazil na matriční úřad na Prahu 2 (starostka poslankyně Černochová). Tam se hluboce omluvili za omyl a vystavili mi na počkání (jaký div!) nový. Když mi ho s opakovanými omluvami předávali, tak ještě štěstí, že jsem si ho zkontroloval, protože ty dobračky sice dobře napsaly "Novák", ale z Tomáše udělali Lukáše. To už mě tak trochu smích přešel... Kdybychom věděli, že po letech začnou ženské blbnout s koncovkou -ová, tak bychom synkovi nechali ten původní r. list a mohl si v životě užít spoustu legrace.

J. Elias 18.9.2019 11:14

Ano Český jazyk je špatně vyvinutý, zastaralý, nemoderní, diskriminující... Třeba takové slovo zima - proč dehonestuje roční období ve kterém se mnozí cítí teple a příjemně a navíc je ženského rodu!!! To je do nebe volající genderová nespravedlnost !!! A proč se píše s měkkým i, chce snad někdo změkčovat závažnost globálního oteplování?

P. Čech 18.9.2019 12:30

Nad takovými a podobnými věcmi se zamýšlí jen duševně zaostalý člověk. V našem případě se jedná o poslance.

K. Stržanovský 18.9.2019 9:30

Jazyk je něco, co se vyvíjí samovolně tak, aby to bylo funkční, Pokud by koncovka -ová žádnou funkci v jazyku neměla, tak zmizí, stejně jako zmizela spousta dalších věcí, třeba předminulý čas. Nikdy se ale nestalo, aby se jazyk vyvíjel zákonem. Pokud by k tomu došlo a lidi by byli nuceni -ová nepoužívat, poradí si jazyk jinak a vytvoří náhradu.

P. Cis 18.9.2019 8:59

Protestuji proti tomu, aby bylo ženám upíráno právo volit si svá jména, nenamýtám zbla na to , aby si zvolily i svá přímení (ostatně stejně jako muži).

Ale naprosto nechápu, proč, a jakým způsobem, by mi paní Váková s Piráty chtěla bránit v používání českého jazyka a přípony ová, nezbytné pro skloňování, zvláštěu českých příjmení. (Čas to, možná bohužel, jistě dokáže)

Uvádějme všechna ženská jména v občanských průkazech, pasech, dokumentech klidně v "mezinárodním formátu" bez ová, ale u nás mluvme česky.

J. První 18.9.2019 8:26

moje stara je velice pyšná na ová. ve světě to má málo kdo a to ji činí hrdou na náš národ. a nebo je to právě proto, že jsou ženy hrdé, a proto to chcete sebrat? to by vysvětlovalo chování politiků posledních 20 let. jsi hrdá ženo? tak se styď!

H. Kotaz 18.9.2019 7:56

Neměly by poslankyně, většina žen vůbec, řešit to, aby byly ženami se vším všudy, jako byly jejich babičky, prababičky ?

P. Čech 18.9.2019 8:28

Ale u nás, a nejen u nás, v poslední době vlůbec není důležité rozlišování lidí na ženy a muže. naopak se zavádí všelijací ženomuži a mužoženy. Pohlaví nejsou jen dvě, jak tomu bylo statisíce let lidských dějin. Ve 21. století se zavádí mnoho všelijakých , zcela vymyšlených a politicky korektních pohlaví. Žijeme to v prapodivné době, pane Kotazi.

H. Kotaz 18.9.2019 9:15

Jo, to je samá minimálně absolventka stř. školy, spíše VŠ a přitom zblblá " chytrym internetem ".

P. Čech 18.9.2019 12:21

Internetem, v němž se m.j. můžete dočíst, že Pedofil je ten, kdo má rád děti.

P. Čech 18.9.2019 7:48

" Mělo by jít o volné hlasování uvnitř politických stran". Co to je to "volné hlasování"? Znamená to snad, že politické strany "dovolí" svým poslancům, aby hlasovali "podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a v zájmu všeho lidu"? Ale to jim přece nařizuje jejich ústavní poslanecký slib a to nejen u tohoto, ale u všech návrhů zákonů. Pouze u nás je obvyklé něco jiného. Zásadní porušování ústavy politickými stranami, které v rozporu s čl. 26 ústavy nutí své poslance k prušování jejich poslaneckého slibu ( čl. 23, odst.3 ústavy). Zejména tím, že jim poslanecké kluby politických stran stanoví, jak musí hlasovat. Pokud se tomu náhodou nějaký poslanec vzepře (nestalo se to jednou, ale mnohokrát) a hlasuje podle svého poslaneckého slibu je dotyčný všelijak svou stranou a novináři dehonestován a nakonec potrestán vyloučením ze strany (např. Václav Klaus ml,). To je ta naše ústavnost. A navíc, když jsem se v této věci obrátil na garanta ústavnosti ve státě, Ústavní soud, bylo mi odpovězeno, že

P. Čech 18.9.2019 7:51

se , jako občan, nemám co obracet přímo na Ústavní soud. To je mi ale demokracie v moci soudní! Není to žádná demokracie, ale klasický, anarchistický Kocourkov, klasická diktatura politických stran.

J. Nový 18.9.2019 7:14

Jsem pro, ať si každý může vybrat. U našich příjmení mně to nevadí, ale u cizích rve za uši. Takže vždy budu mnohem raději za Gretu Garbo a Suzi Quatro, než za Gretu Garbovou a Suzi Quatrovou.

Respektujme to, co mají lidé uvedeno v rodných listech a pasech jako to dělají i v cizině u Čechů. Rozhodně vám tam -ová "neuseknou" protože ta koncovka není u nich zvykem.

P. Čech 18.9.2019 7:56

Přesně tak. Ovšem opět se na tom nebývalou měrou podílejí naši novináři a televizní a rozhlasoví moderátoři. Zejména např., když referují o cizích herečkách (Lucy Liu se nejmenuje LIuová) či sportovkyních ( má snad v dokladech tenistka uvedeno příjmení Muguruzaová)? Nejmenuje a nemá. To jenom naši přitroublí novináři přichyluji kde, co.

P. Kment 18.9.2019 11:08

Nikdo tim nic nekomoli jen jasne urcuje muzsky a zensky rod.

P. Čech 18.9.2019 12:24

Pokud o jakékoliv ženě mluví, mají říkat jak se jmenuje. Pochybuji, že se dotyčná tenistka jmenuje a má v dokladech uvedeno jméno Muguruzaová

J. Nový 18.9.2019 7:11

"Jazykovědec Oliva její existenci brání, operuje příkladem, že u věty „Putin a Clinton jednali o mezinárodní situaci“ bychom jen stěží identifikovali, že šlo o setkání ruského prezidenta a exšéfky americké diplomacie, a nikoli o schůzku hlavy Ruska a exprezidenta USA.

.

Milý jazykovědče, zamyslel jste se nad tím, jak to zvládají v dalších zemích po celém světě, kde -ová nemají? To jsou fakt argumenty "odborníků", že by se z toho jeden po... ;-D

P. Kment 18.9.2019 7:49

Drahý pane , pan Oliva vychází z českého jazyka který ani já a ani vy moc neumíme a ma pravdu . Koncovka ová rozhoduje zda se bavíme o muži či ženě. Ale to vy nevíte. Jste hl^pák. Paní rodi v cizině a ma problém s jménem dítěte protože tamní úřady neznají prechylovani a tak klidně napíšu klukovi koncovku ová. To asi znamená že v cizině necti právo žen si vybrat jméno podle libosti no to jsou ale neadrtalci !!! Nebo jen ctí svůj jazyk a nechtějí aby ho kdokoli komolil ??? Jenom mi zaprdeni cechacci si nakakame do vlastního hnízda a celý náš jazyk hodině do koše jen abychom byli světový hanba nám

J. Nový 18.9.2019 10:39

Milý pane nechápavý, já nepíši, jak rozeznáváme ženy u nás, ale jasně jsem napsal že v dalších desítkách zemí -ová nemají a přesto dokáží rozeznat ženy od mužů. A jelikož to dokáží v jiných zemí, včetně těch "rozvojových" není důvod, abychom to nezvládli i v naší zemi. Nebo čemu z toho nejste schopen rozumnět?

My náš jazyk nechceme házet do koše. Jazyk je něco, co se vyvíjí a jistě i vy, správný Čech, používáte ve své řeči slova, která jste před lety nepoužíval a často mají původ v angličtině. Jazyk je něco, co slouží k dorozumívání lidí a ne nějaká historická památka, který by se měla udržovat stovky lez beze změny.

P. Kment 18.9.2019 11:02

Drahy pane cestina nemá cleny jako treba nemcina v anglictine vsude pouzivaji osloveni pan a pani - kdyz seberete v cestine -ova budete muset zavest cleny ci nejake osloveni abyste vedel o kom se vlastne bavime chapete ??? Cestina je cestina a odebrat -ova z cestiny je jak odebrat cleny z nemciny coz je zhovadilost .... Argument ,ze nejaka ceska pracuje v zahranici je uplne bludny argument, protoze tech lidi je (oproti poctu lidi v cesku ) tak malo ,ze to nedava smysl neco takoveho zavadet. Jestli neumi vysvetlit holky v cizine proc a jak toto jmeno vznika necht prosim vrati ceske obcanstvi a vezmou si obcanctvi jineho statu . To ze se porad nekomu prispusobujeme je ubohe a dela z nas hlupaky. Zdar

J. Nový 18.9.2019 11:15

Nevím, jestli jste Tatar, ale musím vám sdělit, že i čeština má slova jako "pán" a "paní".

A to, že se náš jazyk přizpůsobuje vývoji je naprosto normální a přirozené a platí to i pro jiné jazyka, fakt nechápu co s tím máte za problém-. Myslím, že další diskuze je zbytečná. Držme se každý své pravdy.

P. Cis 18.9.2019 11:46

Jistě, pouze některé úseky vývoje našeho jazyku mohou dnešnímu (včerejšímu) člověku připadnout poněkud nepřirozeně.

Pozdravuj manžele Blažkovy!

- Pozdravení jstem předal Blažek a Blažkovi...

J. Nový 18.9.2019 14:28

Pozdrav jsem předal manželům Blažkovým

Pozdrav jsem předal panu Blažkovi a jeho manželce

P. Cis 18.9.2019 15:16

Pokud budou manžely dvě ženy bude to ještě jednodušší...

P. Čech 18.9.2019 7:58

Stačí málo. Uvést, že jednali prezidenti Putin a Clinton. madame Clinton není a nebyla prezidentem.

H. Poláková 18.9.2019 9:36

Zajímalo by mě, jak by se pan jazykovědec vypořádal třeba s větou: "Klaus a Zeman se bavili o XY" ? Který Zeman(prezident? státní zástupce?) Který Klaus?:-) Přitom, nepřechylování příjmení jistě v tomto případě za "nejednoznačnost" věty nemůže, že?

P. Kment 18.9.2019 11:07

Madam to je hodne hloupy priklad . Z te vety je jasne ze se bavi dva chlapy (at uz prezident ci statni zastupce) a je 100% jiste ze se nabavi Zemanova s Klausovou . O to tu jde damo . Muzsky a zensky rod chapete ??? Boze ....

P. Čech 18.9.2019 12:28

Ano, jde o dva muže, nicméně je třeba je odlišit od jiných Zemanů a Klausů. Od toho se má mluvit o prezidentu Zemanovi či exprezidentovi Klausovi. Novináři se mají vyjadřovat přesně. Klausů i Zemanů máme u nás stovky.

H. Poláková 18.9.2019 13:04

Obávám se, že pokud potřebujete někoho identifikovat, jen s "rodem" si nevystačíte. Když Vám tu napíši, že "na naší zahradě právě Kája honí Páju", houby víte o koho jde a jakého je kdo rodu. Pokud bych chtěla, abyste to věděl, tak musím napsat např. "na zahradě si hrají mé dcery a Kája právě honí Páju", nebo "náš pes Kája honí kocoura Páju", nebo .... atd., atp. ;-) Takže pokud novinář bude chtít, aby čtenář věděl o kterého z Clintnů, Zemanů, Klausů, Putinů, ... jde - což je to podstatné, když totiž víte o koho jde, tak víte i jestli je to muž, nebo žena, běloch nebo černoch, starý, nebo mladý ... - tak přidá kromě příjmení nějaký další detail. Třeba křestní jméno, fotku ...


Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

DANIEL, ADAM A ZBYHNĚV. Táta Hložek (vpravo) se svými syny Danielem a Adamem | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Moderátorka a hvězda sociálních sítí Nikol Štíbrová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...