Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Prazdroj chystá ‚tvrdou sodovku‘. Ve světě je to hit, z Plzně se má vyvážet i za hranice

Ekonomika

  5:00
Alkoholický nápoj ze zkvašeného třtinového cukru, z USA známý jako Hard seltzer, chce mateřský koncern Asahi vyvážet z Plzně pod názvem Viper i za hranice. Na českém trhu ale první nebude, už v prosinci ho předběhl minipivovar z jižních Čech.

Nápoj Viper foto: Prazdroj

Zřejmě už během března uvede Plzeňský Prazdroj na trh nový druh alkoholického nápoje, jehož prodeje v zámoří trhají rekordy. Vlastník Prazdroje, japonský koncern Asahi, si od něj slibuje úspěšný odbyt nejen v Česku, ale i v Evropě.

Hard seltzer (otrocky přeloženo jako tvrdá sodovka nebo minerálka) se sice vyrábí většinou v pivovarech, s pivem má ale pramálo společného. Jedná se o čirý nízkokalorický a lehce ochucený nápoj s obsahem zhruba čtyř až pěti procent alkoholu, vzniklý většinou kvašením třtinového cukru (někdy se používá sladový ječmen). Příchuť bývá nejčastěji mandarinka nebo broskev, v Prazdroji podle zjištění serveru Lidovky.cz vsadili na limetku. A nápoj pojmenovali Viper.

V pivovaru ho chystají už od konce roku 2019 a místní téhle novotě říkají Jarda – podle herce Štercla, zřejmě kvůli podobné výslovnosti. „Asahi o výrobu hard seltzeru velmi stojí, chtějí Viper rozšířit i po Evropě,“ svěřil se serveru Lidovky.cz jeden z pracovníků Prazdroje.

Hard seltzer

Oficiálně ale v Prazdroji příliš sdílní nejsou. Údajně kvůli vrcholícím přípravám na uvedení Viperu na zahraničních trzích. Do Česka přijde až následně. „Můžeme potvrdit, že v tuzemsku zahájíme výrobu nápoje typu hard seltzer pro export do některých evropských států, například do Nizozemska či Maďarska. Zajímají nás různé možnosti, jak obohatit i tuzemský pivní trh, a hard seltzer, jakožto již velmi úspěšný produkt v zahraničí, může být jednou z nich,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Ve světě je to hit

„Tvrdá minerálka“ byla poprvé vyrobena v roce 2013 ve Spojených státech, loni tam podíl činil už tři procenta veškerého prodaného alkoholu. V letošním roce by v USA měly tržby z prodeje vyšplhat k sumě 2,5 miliardy dolarů. Úspěšně se šíří také v Kanadě, ve Spojeném království nebo v Austrálii.

K zemím, kde se nápoj od Asahi začne prodávat nejdřív, patří Nizozemsko, kde sídlí sesterská společnost Prazdroje, pivovar Grolsch. „Viper – nová značka od Asahi – má ambici stát se lídrem na trhu tvrdých seltzerů. Viper hard seltzer bude uveden na trh v několika evropských zemích. Nápoj se bude vařit přirozeným a tradičním způsobem ve slavném plzeňském pivovaru v České republice,“ oznámil už koncem loňského prosince pivovar Grolsch s tím, že prodej v tamních restauracích a supermarketech začne v březnu.

Prazdroj však není v Česku s touto novinkou první. Už od prosince prodává hard seltzer minipivovar Obora z Malšic u Tábora. K mání je na místě i v e-shopech v půllitrových plechovkách. A s přídavkem přírodní mandarinkové šťávy.

„Mám rád nové výzvy a tohle je dost jiná technologie. Tradiční pivaři, zvyklí na pivo, si z většiny asi dají radši pivo. Zájem o tohle je spíš u mladých lidí,“ komentuje alkoholickou sodovku majitel minipivovaru Martin Novák.

Zdravější než pivo?

Nápoj někteří konzumenti považují oproti jiným druhům alkoholu za méně škodlivý, ne-li dokonce vhodnější pro zdravý životní styl. Zdání ale může klamat. Výhodou je sice nízká energetická hodnota, deci hard seltzeru Obora obsahuje pouhých 30 kilokalorií, ale rozhodně se nejedná například o nápoj vhodný pro děti či mládež.

„Hard seltzer je v zásadě ochucená sodovka s alkoholem, množství alkoholu je přitom srovnatelné s jedenáctkou až dvanáctkou pivem a činí něco kolem pěti procent. Takže na první pohled opticky neškodná ‚bublinková voda‘ může být pro některé jedince zrádná,“ popsal nápoj agrární analytik Petr Havel na webu o zdravém životním stylu Vitalia.cz.

Autor:

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat