Sobota 14. prosince 2024, svátek má Lýdie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Prazdroj končí s ‚pomerančovým‘ pivem Fénix. Zničil ho chabý odbyt

Ekonomika

  19:19
PLZEŇ - Plzeňský Prazdroj se kvůli špatným prodejům rozhodl zastavit výrobu piva Fénix. Pšeničné pivo s přídavkem pomerančové kůry a koriandru, tedy styl belgického pšeničného, kam patří například značka Hoegaarden, uvedl lídr českého trhu do prodeje s velkou slávou začátkem roku 2012.

Vítězné sleevy, které už v těchot dnech zaplnily supermarkety foto: Fénix

Po čtyřech letech bájný pták Fénix končí svůj pivní let.

„Ano, výrobu pšeničného piva Fénix jsme se rozhodli ukončit. Nyní doprodáváme zásoby v sudech, rádi bychom hospodám dodali na uvolněné pípy jiná zajímavá piva. Fénix v lahvích bude možno koupit ještě po dobu několika měsíců,“ potvrdila informace LN mluvčí Prazdroje Judita Urbánková.

Anheuser chce obětovat Plzeňský Prazdroj kvůli nákupu svého konkurenta

Prazdroj uvádí, že důvodem ukončení výroby jsou chutě českých pivařů. Ti podle Urbánkové preferují především české ležáky, které jsou chloubou českého pivovarství.

„Ostatní typy piv jsou vítaným oživením trhu, ale lidé většinou ochutnají a pak se zase vrátí ke svým osvědčeným tradičním českým značkám,“ dodává mluvčí Prazdroje.

Pšeničné jako doplněk trhu

Pšeničné pivo má v Česku malý podíl na celkové spotřebě (sotva procento), patří však k těm nejznámějším z alternativních stylů. Zejména díky povědomosti z Německa, kde má „pšenice“ tradici a velkou oblibu.

U nás piva s podílem pšeničného sladu (německého stylu bez přídavků koření) prodávají roky s úspěchem pivovary, jako je březnický Herold, Černá Hora, náchodský Primátor či Krušovice ze skupiny Heineken.

Pivní trh a pšeničná piva.

Prazdroj chce využít uvolněného místa na pípách a v regálech obchodů pro bohatší nabídku zajímavých typů piv a ty častěji střídat. Příkladem je program Volba sládků, v rámci něhož dodává několika stům hospod netypická piva. Střídá je po měsíci.

„Prazdroj mění strategii. Ale strategie je ze své podstaty hodně dlouhodobé plánování, a to s Fénixem nezvládli,“ reaguje Tomáš Maier, který se na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze zabývá pivovarnictvím a jeho ekonomikou.

„Vůbec těmto gigantům nezávidím. Musejí reflektovat rozšiřující se rozmanitost českého trhu a zároveň každý nový brand neskutečně ekonomicky živit. Pokud přestanou, tak to dopadne jako Fénix,“ říká Maier.

Chabé investice do reklamy

„Problémem Fénixe byla chabá propagace. Prazdroj sice pivo představil ve velkém stylu, ale pak postupně veškerá reklama mizela. Lidé v podstatě nevěděli, co se jim nabízí,“ komentuje situaci sládek a místopředseda Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

Spekuluje se také o dalším možném důvodu zastavení výroby. Pivovar by měl letos na základě už podepsané dohody ovládnout světový lídr AB Inbev, který prodává ve světě i v Česku pivo úplně stejného stylu – Hoegaarden. A není vyloučeno, že ke konci Fénixe přispěl v Česku hrozící střet s globální značkou přicházejícího nového majitele Prazdroje.

Slim, Sleek a Big. Prazdroj začne plnit pivem nové druhy plechovek

Zatímco pro malé a mini pivovary je obměna a zkoušení stále nových značek logická, a dokonce žádaná, pro velké pivovary je zavádění novinek nákladné a bývají při inovacích opatrnější.

Staropramen zastavil před sedmi lety kvůli klesajícímu odbytu výrobu silnějšího tmavého speciálu Kelt. Krušovice před lety (když ještě nepatřily Heinekenu) přišly s pivem Radler, tedy směsí piva a limonády. Po čase kvůli nezájmu výroba skončila, aby za další roky s touto pivní limonádou přišel u nás Staropramen a tentokrát uspěl.

Sami producenti pšeničného piva u nás potvrzují, že nejde o masovou záležitost. „Nepředstavuje pro nás výraznou objemovou bázi, nicméně velmi stabilní, a jsme rádi, že tím můžeme přispívat k popularizaci tohoto pivního stylu u nás,“ uvedl mluvčí Heinekenu Jiří Hauptmann.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!