Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Prazdroji loni klesl prodej piva na 11 milionů hektolitrů. Pandemie postihla export vlajkového ležáku

Ekonomika

  13:25aktualizováno  13:37
PLZEŇ - Plzeňský Prazdroj prodal loni v době pandemie koronaviru v Česku i v zahraničí téměř 11,2 milionu hektolitrů svých piv, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej piva v zahraničí ale meziročně vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hektolitrů. Pivovar zveřejnil počátkem března výsledky loňských prodejů v ČR, které meziročně klesly o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů.

Plzeňský Prazdroj, tradice a symbol českého pivovarnictví. foto: Plzeňský PrazdrojLidovky.cz

Také v cizině se snížily prodeje piva v tancích a sudech, ale zájem o balené pivo vzrostl o 17 procent, mnohem víc než v tuzemsku, řekl generální ředitel Grant Liversage.

V pivovaru jsem přes 40 let, ale takovouhle pohromu jsem nečekal a ani nikdy nezažil, říká vrchní sládek Prazdroje

Čistý export Prazdroje bez licenční výroby v zahraničí loni vzrostl o 1,5 procenta na 1,82 milionu hektolitrů. „Nejsilnějšími obchodními teritorii pro nás zůstávají Slovensko, Německo a Polsko,“ uvedl manažer exportu Jiří Soukup. Celkový objem, který pivovar prodává v cizině, je součtem vyvezeného piva a piva vyrobeného v zahraničních licencích. 

„V tomto případě se jedná jen o Velkopopovického Kozla, jehož prodeje v licenci loni zůstaly na úrovni roku 2019 v objemu 2,7 milionu hektolitrů,“ řekl dnes mluvčí plzeňské pivovarnické skupiny Zdeněk Kovář.

Obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka.
Plzeňské a další čepovaná piva mají v hospodách těžký život. Podíl prodeje...

Export ležáku Pilsner Urquell, který se vyrábí pouze v Plzni a odtud se vyváží do více než 50 zemí světa, koronavirová krize postihla výrazně, jeho vývoz klesl o 6,3 procenta na 1,1 milionu hektolitrů. Celkem se tak loni prodalo v ČR i ve světě 2,4 milionu hektolitrů plzeňského ležáku, tedy zhruba o deset procent méně než v roce 2019. 

„Dlouhodobě dbáme na to, aby se Pilsner Urquell za hranicemi prosazoval zejména v hospodách a restauracích, kde jsme před koronavirem masivně školili výčepní, aby se dokázali o pivo správně postarat a dopřát zahraničním milovníkům piva stejný zážitek jako mají tuzemští pivaři. V tom pokračujeme také po dobu pandemie, i když jsme všechno ve valné většině museli přesunout do on-line prostředí,“ řekl Kamil Růžek, obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy.

Celkové loňské výsledky odrážejí podle Liversage unikátnost české pivní kultury s vysokým podílem čepovaného piva. Omezení gastroprovozů proto domácí trh výrazně poznamenalo . „Naopak v zahraničí dominuje mnohem víc balené pivo, a covid proto na export neměl takový vliv. Když ale vezmu všechny naše prodeje doma a v zahraničí za rok 2020 jako jeden celek, tak vidíme, bohužel, celkový pokles o 4,2 procenta,“ dodal.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!