Na první pohled připomíná stanici metra. Když cestující vystoupí z vlaku v podzemní zastávce, povrch bude skoro 11 metrů nad nimi. Metro připomíná i nástupiště, které bude obepnuté dvěma kolejemi pro dva různé směry. Z centra Prahy by tam měl vlak dorazit za 25 minut.
Tunel pro vlaky na letiště musí uhnout Fyzikálnímu ústavu. Hrozily obří škody |
Tento scénář dokumentují plány a nákresy, které mají LN k dispozici. Jedná se o střípek z plánované trati, která bude odbočkou z modernizované trasy spojující pražské Masarykovo nádraží s Kladnem.
Jedním dechem je třeba dodat, že jde o vizi, která se nepromění ve skutečnost za týden či za rok, ale nejdříve v roce 2028. Mimo jiné kvůli tomu, že Praha musí kvůli zahloubení kolejí v části trasy změnit územní plán. Projekt, který má pod patronátem Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), je zatím v projekční fázi.
Zároveň ale platí, že zastávka vlaku na Letišti Václava Havla je poměrně akutní záležitostí. Autobusy mířící k terminálům přestávají ve špičkách kapacitně stačit a vzhledem k postupnému nárůstu cestujících na Ruzyni bude v příštích letech ještě podstatně hůř. I proto už architekti ze skupiny Aeropolis společně s projektanty ze SŽDC načrtli první podobu, rozměry a umístění zastávky.
„Stanice bude podzemní s vystupujícími světlíky do prostoru venkovních pěších zón. Osa stanice je naplánovaná v prostoru mezi současným hotelem Marriott a budovou Airport Business Centrum, kde sídlí například Celní správa,“ popsala pro LN mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.
Plánovat stanici takto dopředu je důležité i z toho důvodu, že její stavba úzce souvisí s plánovaným rozšiřováním Terminálu 2, který je určený pro lety do schengenského prostoru.
NA LETIŠTI ZA 25 MINUT
|
Tento projekt – který má zvětšit především prostor pro cestující, odbavení či obchody a restaurace – by měl být hotový ideálně mezi lety 2025 a 2026. Se zastávkou vlaku bude přímo propojený.
„Délkou bude stanice vlaku zabírat prostor zhruba od hranice rozšířeného Terminálu 2 až k parkovacímu domu PC Comfort. Z ní se cestující dostanou přímo do prostoru rozšířeného Terminálu 2 'suchou nohou’,“ uvedla Janoušková. Šířka nástupiště s oběma kolejemi má být něco přes 21 metrů.
V současné době zaváží cestující či zaměstnance k letištním terminálům několik autobusových linek – například od stanic metra Zličín nebo Nádraží Veleslavín.
„Nyní k nám jezdí autobusy každé tři minuty, kapacitu už moc zvýšit nelze. V některých časech jsou vozy plné, což je pro lidi velmi nepříjemné. Kdybychom měli vlak, o kterém se nejvíce mluví, přivezl by lidi z centra za nějakých 20 minut, což by bylo rychlejší a pohodlnější. I kdyby stála cesta dvojnásobek současného jízdného (až 32 korun – pozn. red.), cestující za vlak rádi zaplatí,“ prohlásil nedávno v rozhovoru pro LN šéf Letiště Praha Václav Řehoř.
Ačkoliv pražští politici v průběhu let zmiňovali možnost prodloužení některé z linek metra na Ruzyni, v drtivé většině případů šlo spíše proklamace bez reálného dopadu.
Také stavba – či lépe řečeno modernizace trati Praha-Kladno – platila vždy zejména za předvolební téma. V tomto případě už se však SŽDC dostala alespoň do fáze projektové přípravy. Navzdory různým komplikacím, jakým bylo třeba v průběhu plánování zařazené zahloubení části trasy pod Letnou či Dejvicemi.
Historie projektu, který byl dříve nepřesně nazýván rychlodráhou, sahá až k 11. lednu 1996, kdy jej schválili pražští zastupitelé. Jde o modernizaci a elektrifikaci trati, která částečně kopíruje stopu stávající Buštěhradské dráhy. Prvotním posláním je pohodlnější spojení Kladna s Prahou, ale nesmírně důležitá je také několikrát zmíněná odbočka na letiště.