Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Šéf Škody Auto Bernhard Maier náhle končí ve funkci. Důvod firma neuvedla, Němci píší o mocenském boji

Ekonomika

  15:17aktualizováno  15:33
Mladá Boleslav - Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier končí po necelých pěti letech v čele společnosti. Jeho nástupce zvolí představenstvo společnosti v srpnu, informovala ve čtvrtek ČTK Škoda Auto v tiskové zprávě. Důvody firma neuvedla. Podle německého listu Handelsblatt stojí v pozadí Maierova odchodu mocenské spory v koncernu Volkswagen.

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier končí v čele společnosti. foto: Porsche.com

Automobilka Škoda zveřejnila loňské výsledky. Prodala méně aut, vydělala ale skoro 32 miliard

List uvedl, že koncern využil k Maierově výměně blížící se konec jeho nynějšího kontraktu. Upozornil, že zůstává otevřená možnost, zda bude Maier v koncernu dál působit, nebo zda jej zcela opustí.

Ještě nedávno se spekulovalo, že Maier se postaví do čela divize Porsche. Spekulace vycházely z předpokladu, že nynější šéf Porsche Oliver Blume nahradí koncernového ředitele Herberta Diesse v řízení hlavní značky VW. Do čela této značky byl však minulý měsíc nakonec jmenován její provozní ředitel Ralf Brandstätter. Změna ve vedení Škody Auto přichází v době širších změn ve vedení koncernu Volkswagen a nejde ani o první změnu v představenstvu Škoda Auto.

Deník Handelsblatt napsal, že Maier dráždil vedení koncernu, jelikož Škodě rychle rostl obrat a značka svými maržemi překonávala i prémiové Audi. 

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier (na snímku z 22....
Společnost Škoda Auto představila čtvrtou generaci modelu Octavia. Na snímku...

Do čela české automobilky byl Maier povolán v listopadu 2015. Škoda pod jeho vedením uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq, firma se během jeho působení zaměřila také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

Bernhard Maier zahájil kariéru v roce 1984 ve společnosti Nixdorf Computer AG. V letech 1988 až 2001 pracoval pro společnost BMW AG na různých vedoucích pozicích v Německu i v zahraničí, stal se mimo jiné i vedoucím projektu mezinárodní strategie značek. Působil také ve společnosti Porsche Deutschland GmbH.

Škoda obnovila výrobu modelu Octavia, aktualizovala systém eCall

„Bernhard Maier je jedním z nejzkušenějších manažerů v koncernu Volkswagen. Ve funkci předsedy představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti Škoda Auto patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto Bernhardu Maierovi děkuji,“ řekl předseda představenstva Volkswagen AG a předseda dozorčí rady Škoda Auto Herbert Diess. Pod koncern Volkswagen Škoda spadá.

Škoda se pod Maierovým vedením stala podle automobilového experta EY Petra Knapa sebevědomější značkou, která reagovala na nové výzvy a posílila svou pozici v koncernu VW i na klíčových trzích západní Evropy. Zároveň byla velmi úspěšná i finančně a vyvinula řadu nových modelů. Mimo jiné nyní zodpovídá za aktivity na indickém i ruském trhu. Významně se rozšířily inovační aktivity v digitalizaci a mobilitě, jako ty ve vlastním DigiLabu, tak i ve světě, například spolupráce s izraelskými start-upy.

„Kde má Škoda rezervy oproti některým konkurentům, je při uvádění elektrifikovaných modelů, ale tam jsou jasné souvislosti s vývojem situace v koncernu VW,“ podotkl.

Maier je podle motoristického novináře iDnesu Františka Dvořáka charismatický člověk a skvělý rétor. „Největším úspěchem bylo systematické plnění cílů, které se zpočátku zdály nerealizovatelné. Nastoupil do Škody po vypuknutí aféry Dieselgate, kdy měl za úkol uklidnit situaci. Odchází ve chvíli, kdy Škoda výjimečně dobře překonala paralýzu autoprůmyslu kvůli koronaviru. Jako krizový a růstový manažer se tedy osvědčil skvěle. Minimálně tím, že dokázal dát firmě i v těžkých časech navenek klidnou suverénní tvář,“ dodal Dvořák.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.

Maier působil u BMW, před příchodem do Škody pracoval u Porsche

  • Maier byl předsedou představenstva největší české automobilky jmenován v září 2015, funkce se ujal od 1. listopadu téhož roku. Ve funkci tehdy vystřídal Winfrieda Vahlanda, který měl po pěti letech v čele škodovky zamířit vést aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku. Vahland byl pověřen řízením operací v Severní Americe v rámci změn ve vedení kvůli emisnímu skandálu, nakonec ale už v říjnu 2015 celou skupinu Volkswagen opustil.
  • Pod Maierovým vedením pokračovala Škoda Auto v uvádění nových modelů, zejména se jednalo o modely SUV. Po Škodě Kodiaq, jehož výroba začala v říjnu 2016, přišly menší Karoq (květen 2017) a Kamiq (březen 2019). Hlavním modelem továrny ale zůstává Octavia, která se od loňska vyrábí ve čtvrté generaci, na evropském trhu hraje důležitou roli také Fabia (od srpna 2018 se vyrábí v omlazené třetí generaci). Naopak skončil evropský Rapid, který loni nahradila pokročilejší Scala.
  • Během uplynulých pět let také rostl počet vozů vyrobených v českých továrnách škodovky z 660.000 v roce 2015 na loňských rekordních 910.000 vozů. Celosvětové prodeje mladoboleslavské značky pak rostly ještě výraznější, zejména díky produkci v Číně, v zahraničí se škodovky vyrábějí také v Rusku či Indii. Zatímco v roce 2015, kdy Maier v čele firmy začínal, prodeje dosáhly 1,055.500 vozů, loni to bylo 1,24 milionu vozů (a to navíc při meziročním poklesu o téměř procento).
  • Škoda Auto také začala vyrábět elektromobily, prvním bylo loni elektrické Citigo iV, poté přibyl Superb iV s plug-in hybridním pohonem. Letos by se na trhu mělo objevit elektrické SUV Enyaq iV s dojezdem 500 kilometrů, Škoda Auto také bude nabízet čtyři varianty nové generace modelu Octavia na elektrický pohon. Vrcholem nabídky bude sportovní Octavia RS iV s výkonem 245 koní. Tu bude pohánět benzinový motor 1,4 TSI kombinovaný s elektromotorem.
  • Mladoboleslavská značka, kterou podobně jako další firmy zasáhla epidemie koronaviru a musela dočasně přerušit výrobu, také pravidelně zvyšuje obrat a ročně končí v zisku v řádově desítkách miliard korun. Loni jí celosvětové tržby meziročně vzrostly o 14,5 procenta na 19,8 miliardy eur (541 miliard korun), provozní zisk pak vzrostl o pětinu na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy korun).
  • Končící šéf mladoboleslavské automobilky se narodil 19. prosince 1959 ve městě Schwäbisch Gmünd v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Po vyučení automechanikem v roce 1979 studoval podnikovou ekonomiku ve městě Calw nedaleko Stuttgartu. Poté pracoval ve firmě Nixdorf v oddělení informačních technologií a v roce 1988 nastoupil do prodejní sekce automobilky BMW, kde zastával do roku 2001 různé vedoucí pozice v Německu i v zahraničí.
  • Od dubna 2010 byl Bernhard Maier členem představenstva divize Porsche pro prodej a marketing. Ke stuttgartskému výrobci sportovních aut původně přestoupil z bavorské automobilky, yba zde vedl aktivity domácí prodejní organizace. V tomto období se mu povedlo úspěšně uvést na trh dvě nové modelové řady: V roce 2002 to byl úspěšný sportovně užitkový vůz Cayenne a v roce 2014 Porsche Panamera.
Autor:

Chcete mít zářivý úsměv? Vyhrajte profesionální bělení zubů doma
Chcete mít zářivý úsměv? Vyhrajte profesionální bělení zubů doma

Toužíte po zářivém úsměvu, který dodá vašemu vzhledu sebevědomí? Nyní máte šanci si splnit sen o bílých zubech z pohodlí domova! Zapojte se do naší...