Středa 10. srpna 2022, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Dopravci jsou vítězi dneška. Válka vystřelila cenu nákladních lodí o polovinu

ilustrační snímek foto: Shutterstock

Válka na Ukrajině vyhnala ceny nákladních lodí na rekordní úroveň. Kvůli rostoucím nákladům na dopravu se provozovatelé přepravních společností totiž začínají bránit jejich pronajímání, a raději upřednostňují i momentálně nevýhodnou koupi. Do popředí zájmu kupujících se nyní dostávají i několik let staré „ojetiny“.
  7:45

Cena některých námořních plavidel se podle společnosti VesselesValue meziročně zvýšila o více než 60 procent. Hlavním důvodem je vojenský konflikt na Ukrajině, který zablokoval desítky plavidel na svých původních trasách a zároveň vedl k obrovskému nárůstu cen paliv na trzích. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Největší zájem je mezi kupujícími o ropné tankery. Celkově se jich během letoška do července prodalo 184 v hodnotě 3,79 miliard amerických dolarů (asi 91 miliard korun). Jde o největší číslo za posledních pět let a zároveň nejvyšší počet uskutečněných transakcí za stejnou dobu.

Je zajímavé, že do popředí zájmu se nyní dostávají i poměrně staré lodě. Nedávno třeba změnil majitele čtrnáct let starý tanker z Koreje za 19,3 milionu dolarů (zhruba 463 milionů korun). Podle expertů na lodní dopravu je to zhruba o 5 milionů dolarů (120 milionů korun) více než cena podobného plavidla, za jakou by se prodalo ještě během letošního dubna.

Šest let starý tanker Largo Sun se tento měsíc prodal za 35 milionů dolarů, což je v přepočtu 840 milionů korun. „Ceny lodí přibližně tohoto stáří vzrostly za jediný rok o více než dvacet procent,“ říká k tomu analytička Olivie Watkinsová.

Experti ale zároveň upozorňují na to, že válka na Ukrajině není jediným důvodem, který vedl k nárůstu cen námořních plavidel. Problematické totiž rovněž je, že se nová plavidla v posledních měsících konstruovala o mnoho pomaleji, a to kvůli obavám, zda budou do budoucna splňovat potřebné ekologické limity.

Svou roli však měly i protipandemické restrikce mnoha států po celém světě z posledních měsíců, ty výrobu námořních lodí také citelně zbrzdily. Pro kupce ze Západu se do vyšších cen promítl i omezeně fungující ruský trh, proto se museli zaměřit i na geograficky vzdálenější trhy.

„Dopravci jsou vítězi dnešní doby. Výrazný nárůst jejich zisků se ale bohužel promítá do vyšších cen všech produktů,“ řekl John McCown agentuře Reuters. Nákladní lodě staré deset až patnáct let mají až desetkrát vyšší hodnotu než před dvěma lety, uzavírá Bloomberg.

Autor:

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Mohlo by vás zajímat