Čtvrtek 3. října 2024, svátek má Bohumil
130 let

Lidovky.cz

Přestavba dálnice D1 se odkládá, silničáři by ji nezvládli

Ekonomika

  12:13
PRAHA - Největší rekonstrukce v dějinách české dopravy nezačne na jaře příštího roku, ale až na podzim. Ředitelství silnic a dálnic by totiž nestihlo obří podnik připravit.
Dopravní zácpa (ilustrační foto).

Dopravní zácpa (ilustrační foto). foto: Lidové noviny

Je konec června a na 52. kilometru dálnice D1 praská jedna z betonových desek. Na vozovce se vytváří nebezpečný schod a ministerstvo dopravy hlásí do světa: nejdůležitější česká dálnice je v kritickém stavu, její oprava je neodkladná a začne v březnu příštího roku.

ČTĚTE TAKÉ:

Čtyři měsíce před zahájením modernizace se ale ukazuje, že si silničáři ukousli až příliš velké sousto. "Příprava tak velkého podniku je velmi složitá a budeme na ni potřebovat více času. Proto jsme se rozhodli zahájení stavby odložit na podzim," říká Jiří Švorc, bývalý šéf ŘSD, který má nyní přestavbu D1 na starosti.

Kde se začne

  • Bagry vyjedou nejprve na dva středočeské úseky dálnice: Šternov–Psáře (41.–49. kilometr) a Loket–Hořice (66.–75. kilometr)
  • Oba splňují dvě podmínky. Jsou to jednak části dálnice, na které se od jejího postavení v 70. letech prakticky nesáhlo, a jejich oprava není nijak složitá.
  • Celkem by měli stavaři zmodernizovat 25 stejně dlouhých úseků, a celkově tak zrenovovat 160 kilometrů dálnice z Mirošovic u Prahy až po Kývalku u Brna.
  • Cena celé přestavby se odhaduje na 24 miliard korun. Jeden úsek bude stát asi 900 milionů. 
  • Na příští rok je ale na dálnici vyhrazeno pouze 1,58 miliardy. O mnoho více nelze očekávat ani v dalších letech.
  • Brzké dokončení opravy tak závisí jen na tom, zda se podaří na D1 přesměrovat evropské peníze z problémových projektů, jako je D8. Když ne, potáhne se modernizace několik desítek let.

Mezi věcmi, které je potřeba doladit, jmenuje například vyřešení problému s krajskými hygieniky. Ti nechtějí dát souhlas se stavbou, dokud jim ministerstvo nedodá podklady o hlukové zátěži dálnice z minulých let. Požadují také, aby se protihlukové zdi nestavěly dodatečně, jak je to běžné, ale hned při přestavbě silnice.

Příští rok se mají začít opravovat jen dva sedmikilometrové úseky, další dva započnou stavaři v roce 2013. Posun harmonogramu je vynucený i nedostatkem peněz. Na příští rok je totiž na dálnici D1 vyhrazeno pouze 1,58 miliardy korun. Cena jednoho úseku se přitom odhaduje na 900 milionů. Evropské peníze, které by měly být na dálnici D1 přesměrovány z problematických projektů, jako je D8, jsou zatím v nedohlednu. Ve hře je tedy i varianta, že by se stavělo jen ze státních peněz. V tom případě by se modernizace celkem za 24 miliard natáhla na desítky let.

Na tři pruhy se zužovat nebude

 A ještě jedna změna. Silničáři také přehodnotili svůj záměr, že v prvních fázích přestavby zúží dálnici ze čtyř na tři pruhy. "Jak jsme si ověřili při posledních krátkodobých uzavírkách, způsobilo to kolaps. Po celou dobu modernizace tedy udržíme provoz ve čtyřech pruzích," tvrdí Švorc.

Silničáři to udělají tak, že za krajnice položí provizorní asfaltové koberce a čtyři pruhy poté na dálnici doslova namačkají. Kvůli tomu bude na dálnici výrazně snížena rychlost, ale mělo by se předejít dlouhým kolonám. "Při zúžení do tří pruhů jsme počítali s tím, že pokud bychom opravovali pět úseků naráz, trvala by cesta z Prahy do Brna až sedm hodin. Ve čtyřech pruzích by zdržení nemělo být nijak výrazné," dodává Švorc.

Vyjádření zmocněnce pro dostavbu dálnice Jiřího Švorce pro Český rozhlas 1 Radiožurnál.

„V současné době je zpracována projektová dokumentace pro pět úseků dálnice. Probíhá inženýrská činnost, to znamená získávání všech potřebných stanovisek a povolení. Jen pro představu, na každém tom úseku máme až sedmdesát účasnítků řízení, takže těch neznámých je tam ještě celá řada. V druhé polovině příštího roku předpokládáme, že je reálný termín. Na podzim takovou stavbu zahajovat nemůžeme, takže ten termín vypadá na přelom června a července.“

Tajemník sdružení dopravců Česmad Martin Špryňar je ale skeptický. "Kolony se budou tvořit tak i tak. Pokud se doprava nakupí, jediná možnost je osobní dopravu z dálnice odklánět na objízdné trasy a kamiony na dálnici za každou cenu udržet," myslí si Špryňar.

Dopravu by měla na dálnici řídit policie, která tu bude držet stálou hlídku. Na dálnici by měl být také neustále k dispozici odtahový vůz, aby likvidoval případné nehody. Silničáři předpokládají, že havárie by se na ochromené dálnici měly řešit bleskovým způsobem. Událost by se nafotila a veškeré papírování už by proběhlo po odtažení aut ze silnice.

Autor:

Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů
Neviditelná rovnátka jsou gamechanger v léčbě dětských pacientů

Zjistili jste právě, že bude vaše dítko potřebovat rovnátka, a nevíte, jestli zvolit klasická fixní rovnátka, nebo ta neviditelná? Všechna rovnátka...