Čtvrtek 25. července 2024, svátek má Jakub
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Přichází emotivnější vyzyvatel Škody Fabia: model Ibiza automobilky Seat

Ekonomika

  20:20
BARCELONA - Španělská automobilka Seat, která patří stejně jako česká Škoda do koncernu VW, pokračuje v modelové ofenzivě. V úterý večer představila v Barceloně novou generaci malého modelu Ibiza, který je jedním z tradičních konkurentů Škody Fabia. Novince to velmi sluší a mezi malými auty působí jako nečekaně dospělé a zároveň dynamické auto.

Nová generace modelu Ibiza automobilky Seat foto: SEAT

Ibiza je pro španělskou automobilku zásadní auto. První generace, představená veřejnosti v roce 1984, byla totiž pro Seat přelomová. Vývoj Ibizy s karoserií od legendárního Giorgetta Guigiara totiž spadá do doby, kdy se automobilka rozešla se svým dlouholetým partnerem Fiatem, jehož licenční modely vyráběla. Firma v té době byla pod státní správou, ale brzy našla nového partnera – koncern VW.

Dlouhodobě pak tato řada patří k nejprodávanějším modelům Seatu.
Momentálně je Ibiza druhým nejprodávanějším vozem španělské značky a ročně si...

Ibiza ale vznikla právě v jakémsi mezidobí a byla vlastně prvním samostatným modelem automobilky. Dlouhodobě pak tato řada patří k nejprodávanějším modelům Seatu, momentálně je druhým nejprodávanějším vozem španělské značky a ročně si ji pořídí zhruba 150 tisíc zákazníků.

Novinka má samozřejmě o­ něco větší ambice. Mimochodem, za onen přikrčený vzhled vozu může nebývalý nárůst šířky, nová Ibiza je o 87 mm širší než ta končící, přitom je jen o milimetr nižší a o dva kratší. Díky nárůstu šířky a také rozvoru 2564­mm bude nový model také výrazně prostornější.

Ibiza přiváží i novou techniku, poprvé je v koncernu VW u ní aplikována platforma MQB A0, která bude základem nové generace VW Polo a v budoucnu třeba i­ vozu Fabie. Pilířem palety motorů například budou tříválce, základem je motor 1.0 MPI, následují dvě verze přeplňovaného 1.0 TSI a ­prozatímní vrchol představuje zbrusu nový čtyřválec 1.5 TSI. Diesely 1.6 TDI přijdou později, ale třeba českým zákazníkům to příliš vadit nebude, Ibizu tradičně kupují téměř výhradně s benzinovými agregáty.

Nová generace dá ale sbohem karosářským variantám. Namísto kombi přijde v blízké době malé SUV Seat a třídveřová verze Ibizy se vyrábět nebude vůbec. Dynamické linky pětidveřového modelu to prý mají vynahradit.