Převaha nezaměstnaných je jen ve čtyřech krajích – tradičně jde o jih a sever Moravy, Slezsko a sever Čech. Ve zbytku republiky nemají firmy kde brát. Například na Pardubicku připadá na jednoho nezaměstnaného šest volných pracovních míst.
Nadměrná automatizace byla chyba, lidé jsou podceňováni, tvrdí Elon Musk |
Úřady práce také vykazují zhruba 70 tisíc míst, které v Česku zůstávají neobsazené už více než rok, a to i když na většinu z nich stačí jen základní vzdělání.
Nejen růst mezd
Situace už má v Česku jasné důsledky. Prvním je rychlý růst mezd. Ve druhém čtvrtletí brali Češi v průměru 31 851 korun, což znamenalo meziroční zlepšení o 8,6 procenta. To je pro domácnosti pozitivní změna.
Druhým dopadem jsou ale omezené možnosti růstu firem. Ty jednoduše nemají dost lidí pro svůj další rozvoj.
„Firmy z těchto čísel nebudou nadšené. Ještě hůře než dosud se jim budou shánět vhodní zaměstnanci,“ popisuje analytik Deloitte Václav Franče. Český trh práce je podle něj vyčerpaný a zaměstnanci ze zahraničí nepřicházejí v dostatečném počtu. Firmy si tak navzájem přeplácejí a přetahují zaměstnance, což prudce zvyšuje mzdové náklady. To je pro řadu podniků problém. Hlavně pro ty, které pracují s nízkou přidanou hodnotou, a tedy i nízkými maržemi.
„Řada z nich si podstatné zvýšení mezd nemůže nákladově dovolit, a tak se začínají připravovat na to, že se bez zaměstnanců budou muset obejít,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka personální společnosti Randstad. „Výrobu přesouvají jinam, přestávají přijímat nové zakázky a omezují produkci. Stále více také začínají investovat do automatizace a robotizace,“ dodává.
Salát vypěstovaný robotem. V Americe otevřeli farmu, která téměř nepotřebuje lidi |
Nejhorší je podle ní situace ve výrobě a logistice. Hlavně nyní před Vánoci dopravci nutně potřebují řidiče a musejí je nalákat na odpovídající odměny. Jinak by vánoční sezonu, kterou již mají nasmlouvanou, nezvládly.
Problém Škoda
Nedostatek lidí označily jako zásadní problém pro další investice téměř všechny české firmy s více než 400 zaměstnanci, které v letošním průzkumu oslovila Evropská investiční banka. Firmy to tlačí k zefektivňování výroby a k investicím do automatizace. Podle studie poradenské společnosti PwC jsou čeští zaměstnanci automatizací jedni z nejvíce ohrožených na světě. Nahradit stroji půjde zhruba 40 procent pracovních míst.
Dopady mají být znát už za deset let. Rychlý růst mezd a nízká nezaměstnanost investice do těchto technologií urychlují.
Jak je to nyní v Česku s hledáním zaměstnanců, je vidět na příkladu Škody Auto a rozšířeného závodu v Kvasinách. Ukázalo se, že potřebné množství lidí, kteří by splnili požadavky, prostě v Česku není. Škoda tak byla nucena jak slevovat z původních nároků, tak ve velkém hledat pracovníky v zahraničí. Celkem jich nyní v průmyslové zóně v Kvasinách pracují zhruba tři tisíce. Nejde přitom jen o samotnou Škodu, za tou přišli i její dodavatelé a ti také potřebovali pracovníky, aby mohli vyrábět.
Vláda chce Česko dovést do éry robotů a umělé inteligence, na digitální stát však chybějí lidé |
Místním lidem ale tisíce nových pracovních míst moc radosti neudělaly. Stěžovali si na raketový růst nájmů, dopravní problémy kvůli dojíždějícím (řada pracovníků denně přijíždí z Polska) a hlavně na potíže s cizinci. Bez nich by ale automobilka výrobu populárních modelů SUV nestíhala. A podobně na tom je i řada dalších firem. Před čtyřmi roky pracovalo v Česku 260 tisíc cizinců, nyní je to už více než dvojnásobek. A stále to nestačí. Například kvóty pro kvalifikované pracovníky, nejčastěji z Ukrajiny, jsou rychle vyčerpané. Situace je taková, že české podniky jsou ochotné na cizince čekat i měsíce a do jejich náboru investovat i sto tisíc korun. Vzniká tak atraktivní byznys pro personální agentury, které cizince dokáží zajistit.
Škoda Auto, která by mohla v Česku dál expandovat, už místo pro svou další velkou investici hledá v zahraničí. Dozorčí rada firmy o nové výrobní lokalitě jednala v pátek, do Mladé Boleslavi na ni přijel i šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Příští týden pak naváže také dozorčí rada koncernu.