Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Přímé vstřikování pohořelo v testech. Sníží spotřebu, ale vypouští víc jedů

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Automobilky a zákazníci si oblíbili benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Brzy zřejmě budou pohánět polovinu vozů v Evropě. Nová studie však zjistila, že ohrožují životní prostředí a zdraví lidí více, než se čekalo.
Výfuk, ilustrační foto

Výfuk, ilustrační foto foto: Shutterstock

„Vypouštějí přibližně tisíckrát více rakovinotvorných částic než tradiční benzinové motory, a dokonce asi desetkrát více než moderní diesely,“ uvádí nová studie nezávislé akreditované laboratoře TÜV Nord, kterou si objednala organizace Transport and Environment (T&E). Moderní technické řešení sice nabízí menší spotřebu paliva a také méně CO2, v emisích prachových částic ale pohořelo.

„Doposud byly částice spojené s naftovými motory, u benzinových motorů nebyly jejich emise sledovány, protože se v takové míře nepředpokládaly,“ uvedl pro LN Michal Vojtíšek, který se na Fakultě strojní ČVUT v Praze zabývá emisemi ze spalovacích motorů za reálného provozu a dopadem nových technologií a paliv na emise a lidské zdraví.

Pomůže filtr. Diesely už jej mají

Podle odborníka na emise ze společnosti IHR Technika Libora Fleischhanse jsou na vině mikrosaze, které vznikají při hoření.

„Palivo se totiž vstřikuje přímo do válce, kde nepanuje moc dlouho podtlak. To je vyloženě nepřátelské prostředí pro homogenizaci paliva se vzduchem a zažehnuté kapičky z aerosolu hoří tak, že jejich jádro ještě vytvoří sazi. U starých benzinů byly saze vidět u ostrých akcelerací, ale nyní u nových motorů se saze tvoří v daleko větší míře,“ vysvětlil Fleischhans princip fungování.

Přímé vstřikování v Česku

Výfuk - ilustrační foto.

Kolik vozů s přímým vstřikem dnes v Česku celkově jezdí, statistiky neuvádí. Experti to odhadují na statisíce.

Do roku 2020 vozy s těmito motory v Evropě postupně nahradí většinu tradičních benzinových aut a vyrovnají i současnou mírnou převahu dieselových vozů, především kvůli nízké spotřebě.

Mají brzy tvořit polovinu evropského vozového parku.

Motory používá celá řada automobilek – od Mercedesu a BMW přes Mitsubishi, koncern Hyundai a Kia až po všechny značky VW. Jen v roce 2013 Škoda Auto dodala na český trh přes 26 396 benzinových vozů.

„Drtivá většina z nich má motor s přímým vstřikováním, někteří zákazníci občas vyžadují motory klasické, které se označují například MPI,“ řekl LN Jakub Šulc z oddělení komunikace Škoda Auto. Podle zadavatelů studie by problém vyřešila montáž filtrů pevných částic. Ty jsou povinnou výbavou moderních aut, která spalují

Myslí si to i expert na emise Michal Vojtíšek. „Emise částic se zavedením přímého vstřiku výrazně zvýší. Nedosáhnou sice hodnot naftového motoru, protože benzin se odpařuje mnohonásobně rychleji, jenže do naftových vozů se na rozdíl od benzinových dnes instalují filtry částic, které většinu těch pevných pochytají,“ vysvětluje.

O tom však výrobci automobilů zatím nechtějí příliš slyšet. Bojí se, že filtry vozy prodraží a budou s nimi technické potíže, jako tomu je u starších filtrů pro diesely. „To, že pro splnění současných norem není pro zážehové motory s přímým vstřikem paliva potřeba dalších zařízení typu pevných filtrů, je jedna z jejich výhod, protože to má vliv na jejich cenu i dlouhodobé provozní náklady a spolehlivost,“ uvedl pro LN Tomáš Kleissner, ředitel oddělení poprodejních služeb Kia Motors Czech.

Nejhorší? Renault

Laboratoř TÜV Nord testovala tři modely automobilek Ford, Hyundai a Renault s přímým vstřikovánímpaliva. Nejhůře dopadl Renault, který už od výroby těchto motorů ustupuje. Ani jeden z testovaných vozů by nesplnil evropský limit, který bude platný od roku 2017.
Kleissner si však myslí, že problém je spíše v přísnosti emisních limitů.

„Během několika let se dostaneme k technickým i ekonomickým hranicím. Pro představu, limit pro ve studii zmiňované pevné částice PM byl od zavedení takzvané Euro 1 normy do normy Euro 5 snížen šestatřicetkrát,“ uvádí.

Organizace T&E však argumentuje lidským zdravím. Emise ze spalovacích motorů mají dle statistik Evropské komise na svědomí přes čtyři sta tisíc předčasných úmrtí v EU ročně, což je desetkrát více než počet lidí, kteří zemřou následkem dopravních nehod. Automobily totiž zplodiny vylučují nejčastěji právě přímo uprostřed lidských sídel.

Filtr za cenu handsfree

„Neochota automobilek nainstalovat filtry znamená, že společnost jako celek bude muset zaplatit náklady prostřednictvím horšího zdravotního stavu obyvatel. Na rozdíl od cenově náročnějších filtrů pro dieselové vozy by ty benzinové stály jen něco okolo padesáti eur, tedy zhruba jako handsfree,“ uvedl Greg Archer z T&E.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle něho jsou automobily největším zdrojem znečištění v evropských městech a 90 procent evropských obyvatel je vystaveno škodlivým hladinám znečištění prachovými částicemi.

Kleissner z Kia Motors však na adresu organizace lakonicky dodává. „Jestli je organizace T&E přesvědčená o potřebnosti filtru pro motory s přímým vstřikováním, nic jí nebrání takové zařízení za cenu handsfree sady vyvinout, vyzkoušet, nechat schválit, zajistit pro něj distribuční síť a prodávat zákazníkům.“

Autoři: