Do společného podniku by za svých 49 procent vložil DPP 318,5 milionu korun. Penta pak 331,5 milionu. Celkový rozpočet společného podniku je 6,5 miliardy, což je 15 procent celkových nákladů na výstavbu metra. Zbylé peníze by podnik získal od bank. Kapitál podniku by byl 650 milionů.
Podnik potřebuje ke stavbě trasy 655 pozemků, které mají 162 vlastníků. Podnik se zatím domluvil se 14 z nich.
Praha ani dopravní podnik nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na metro D |
Cílem je co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu a umožnit tak DPP získat stavební povolení. Podle současné legislativy nemůže za pozemky nabídnout cenu, kterou požadují jejich vlastníci. Současně má společný podnik těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Společný podnik nebude stavět tunely, stanice ani vestibuly. Jejich stavbu bude zajišťovat DPP.
Z částky, kterou Praha a DPP do stavby trasy D již vložily, tvoří největší položku náklady spojené s projektem a vydáním územního rozhodnutí, a to 483 milionů. Částka zahrnuje rovněž získání vyjádření EIA, v kterém je posuzován vliv stavby na životní prostředí, a kroky směřující k získání stavebního povolení. To DPP ještě nezískal. Příprava stavby spolkla dalších 133 milionů korun a po zhruba 50 milionech zaplatil podnik za studie a právní poradenství. Asi miliardu má stát geologický průzkum, který plánuje DPP zahájit letos ve třetí čtvrtletí.
Stanice metra na Žižkově? Praha by ho měla zanést do Metropolitního plánu |
Proti vzniku podniku se v minulosti postavili někteří politici. Mezi nimi v městském zastupitelstvu Piráti a námitky má i Trojkoalice (Zelení, STAN, KDU-ČSL), která spolu s ANO a ČSSD Praze vládne. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) uvedla, že Praha nebude mít nad společností dostatečnou kontrolu. Právnička Hana Marvanová, která je jedničkou STAN pro komunální volby, označila plán za potenciální novou opencard. DPP kritiku dlouhodobě odmítá.
V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D z Písnice až na Náměstí Míru vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.