130 let
Petr Dvořák - generální ředitel ČT

Petr Dvořák - generální ředitel ČT | foto: ČTK

Rozhovor

Proč ČT vysílala Mattoni koncert? Podporujeme zdravý životní styl, říká Dvořák

Média
  •   7:00
PRAHA - Je správné, když veřejnoprávní televize vysílá v hlavním čase celovečerní show, která propaguje soukromou firmu? Pro vedení České televize to problém není. "Při spolupráci s komerčními subjekty si stanovujeme přísná pravidla," uvádí k tomu generální ředitel Petr Dvořák v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Před dvěma týdny se na obrazovkách veřejnoprávní televize objevil živý přenost z akce, kterou pořádala společnost Karlovarské minerální vody. Pořad vysílaný v době s nejvyšší sledovaností si s ničím nezadal s devadesátiminutovou reklamou. Jak upozornil server Lidovky.cz, na záběrech se nesčetněkrát objevilo logo sponzora a z vody značky Mattoni se před televizními kamerami míchaly i koktejly. "Byla to zábava pro celou rodinu," oponuje generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Spolupráce Mattoni a České televize

Přenos z koncertu není jedinou spoluprací mezi Mattoni a Českou televizí. Na jaře letošního roku se v ulicích objevila rozsáhlá billboardová kampaň k 60. výročí vysílání ČT, celou ji platila právě společnost Karlovarské minerální vody. Na oplátku televize začala natáčet třináctidílný seriál Prodavač vody o zakladateli firmy Heinrichovi Mattonim. Ani tím spolupráce Karlovarských minerálních vod a televize nekončí. Logo firmy se na obrazovce objevuje i při udělování kulturních cen, třeba při příležitosti vyhlašování cen Magnesia Litera či Českého lva.

Server Lidovky.cz se o spornou spolupráci veřejnoprávní televize a společnosti Karlovarské minerální vody zajímá dlouhodobě a chtěl proto znát detaily přímo od ředitele ČT Dvořáka. Ten si čas na schůzku nenašel, souhlasil pouze s písemnou formou rozhovoru.

Lidovky.cz: Proč se ČT rozhodla vysílat Mattoni Koktejl Festival v prime time a na hlavním kanále?
Protože v tu chvíli se tato show na Václavském náměstí odehrávala. A protože nedělní večery patří na ČT1 rodinné zábavě. Z hlediska televizní terminologie jsme tento zábavní pořad navíc vysílali v časovém pásmu označovaném "late prime time", tedy po hlavním primetimovém pořadu od osmi hodin večer, kterým byly Četnické humoresky.

Lidovky.cz: Nenaplňuje tento pořad definici product placement?
Na odvysílání pořadu byla uzavřena nejen smlouva o podmínkách pořízení zvukově obrazového záznamu, ale i klasická sponzorská smlouva. Veškeré obchodní plnění, které se zde objevilo, bylo tedy řádně ošetřeno.

Spolupráce ČT a soukromé společnosti nevadí:

Lidovky.cz: V oficiálním vyjádření jste zmínili, že vysíláním Mattoni koktejl festivalu splňujete společenskou povinnost. V čem konkrétně jde v takovém případě o službu veřejnosti?
První program České televize je ze své definice rodinným kanálem, který cílí na nejširší publikum a nabízí mu mimo jiné pořady, které jej pobaví a u nichž si odpočine. I to je součást koncepce veřejné služby ČT1, do které spadají také přímé přenosy z nejrůznějších zábavních kulturních událostí. Pořad vysílaný z Václavského náměstí, na kterém se objevili přední čeští muzikanti, do této kategorie náleží. Navíc ukazoval, že je možné bavit se i bez alkoholu, což splňuje jeden z významných směrů působení České televize na zejména mladší cílové skupiny, a to podporu zdravého životního stylu.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák

Lidovky.cz: ČT často zmiňuje BBC jako svůj vzor. Myslíte si, že by bylo možné, aby BBC takto úzce spolupracovala se soukromou firmou a propagovala ji na obrazovce?
BBC je do jisté míry vzorem všech veřejnoprávních televizí v Evropě. To ale neznamená, že jej také všechny v detailu kopírují a následují, protože každá země má svá specifika a své tradice. Nicméně právě BBC má jak prostřednictvím své dceřiné společnosti BBC Worldwide, tak i dalších aktivit velmi ambiciózní obchodní strategii a i BBC na řadě projektů spolupracuje se soukromými subjekty.

Lidovky.cz: Jak přesně se ČT finančně podílí na natáčení seriálu Prodavač vody o zakladateli firmy Mattoni? Kolik bude natáčení stát?
Celkový rozpočet seriálu bude jasný až po uzavření koprodukční smlouvy, respektive po všech pracích souvisejících s průzkumem realizace. Předpokládám ale, že bude obdobný jako u jiných srovnatelných, dobových a výpravných projektů, tedy do 100 milionů korun.

Lidovky.cz: Zveřejníte částku, kterou Karlovarské minerální vody zaplatily za billboardovou kampaň České televize?

Karlovarské minerální vody

Společnost Karlovarské minerální vody jsou největším výrobcem balených vod v Česku. KMV založil karlovarský rodák Heinrich Mattoni. Společnost stáčí vody známých značek jako Mattoni, Magnesia a Aquila.

Karlovarské minerální vody zaplatily billboardovou kampaň, kterou se rozhodly využít pro prezentaci své značky v blízkosti tradiční a silné značky České televize. Tato otázka by tak měla směřovat na KMV, protože daná kampaň pro Českou televizi náklady neznamenala.

Lidovky.cz: Kde je pro Českou televizi hranice při spolupráci s komerčními subjekty?
Hranice jsou dány zvnějšku, platnou legislativou a přísným Kodexem ČT, ale stanovujeme si i ještě přísnější pravidla vnitřní. Například u dětského kanálu ČT :D jsme se rozhodli, že nebudeme vysílat spotovou reklamu vůbec, protože děti často neodlišují, co je program, co reklama a jaký je její účel. Déčko má být bezpečným prostorem pro malé diváky, kam spotová reklama nepatří.

Autor: Michaela Černá
  • Vybrali jsme pro Vás