Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Proč Jaguar zamířil na Slovensko? Češi zaspali, chybí zóny a dobrá doprava

Evropa

  7:07
- Britská automobilka s indickými majiteli Jaguar Land Rover nedávno potvrdila, že na Slovensku investuje 1,1 miliardy liber (více než 40 miliard korun) a zaměstná ve svém novém závodě téměř tři tisíce lidí. O obří investici, která míří do Nitranského kraje, původně usilovali i Češi.

Partner poradenské a auditorské společnosti KPMG Jan Linhart. foto: ARCHIV

Kritici tvrdí, že Česko při lákání podobných investorů zaspalo – zvláště při rozvíjení průmyslových zón a budování dopravní infrastruktury.

Partner poradenské a auditorské společnosti KPMG Jan Linhart v rozhovoru pro LN potvrzuje, že právě tyto faktory hrají při rozhodování investorů klíčovou roli. Jaguar Land Rover bude už čtvrtou automobilkou na Slovensku, zatímco v Česku zůstávají tři.

LN: Proč se podle vás Jaguar Land Rover rozhodl pro investici na Slovensku, nikoliv v Česku?

Rozhodování investorů o umístění nového závodu ovlivňuje řada kritérií. Detaily ohledně rozhodování Jaguar Land Roveru neznáme. Nicméně u projektů podobné velikosti obvykle patří mezi klíčová kritéria dostupnost kvalitní a dostatečně velké průmyslové zóny, možnost vytvoření fungujícího dodavatelského řetězce z řad stávajících i budoucích subdodavatelů, dostupnost kvalifikované pracovní síly s přiměřenými mzdovými náklady a nabídka investičních pobídek.

LN: Vidíte riziko v tom, že Slovensko bude až příliš závislé na automobilovém průmyslu?

Závislost Slovenska na automobilovém průmyslu je extrémní. Zároveň je však silně regionálně nevyrovnaná. Strukturální problémy se mohou projevovat nejen v období ekonomického poklesu, ale mohou být výrazné i v období růstu, kdy bude v regionu nedostatek pracovních sil.

LN: Obával byste se přílišné závislosti na automobilovém průmyslu v Česku, pokud by se investici Jaguaru podařilo získat sem?

V České republice by dopad této investice nebyl tak velký, záleželo by však na regionu, ve kterém by byla umístěna. Na případu automobilky Hyundai bylo vidět, že příchod takto velkého investora společně s řadou jeho subdodavatelů může v krátkém čase výrazně snížit nezaměstnanost. V krajích, kde je nezaměstnanost nízká, však bude taková investice vyvolávat tlak na nárůst mezd. (V Nitranském kraji je nižší nezaměstnanost než v jiných krajích Slovenska – pozn. red.) To může znamenat, že některé firmy závislé na nízkých mzdách budou tlačeny k přesunu do jiných lokalit. I přes tato rizika je investice nesporným přínosem pro slovenskou ekonomiku i region. Povede k růstu životní úrovně a bude znamenat rozložení rizika pro případ, že by se některé automobilce v budoucnu nedařilo.

LN: Jak přínosná by tedy byla pro Česko investice společnosti Jaguar Land Rover ve srovnání s automobilkami Hyundai nebo TPCA?

Každá investice této velikosti je velkým přínosem. Srovnání s ostatními automobilkami je možné udělat pouze pro konkrétní region, kde by případná investice Jaguar Land Roveru měla být umístěna. Její význam narůstá s tím, jak vysoká nezaměstnanost je v příslušném kraji.

LN: Ukazuje se, že navzdory přísnějšímu posuzování v Bruselu je pořád možné investičními pobídkami přilákat takovou investici třeba idoČeska?

Pravidla pro poskytování veřejné podpory výrazně omezila částku investičních pobídek, která je k dispozici. Pro investici této velikosti by se pobídka v Česku pohybovala v rozmezí 8,5 až deseti procent v závislosti na konkrétní výši a struktuře investice. Otázkou pak je, jaké má investor alternativy. Ve srovnání s některými zeměmi mimo EU, které nejsou omezovány evropskými pravidly, mají pobídky spíše malý vliv a jsou pomyslnou třešničkou na dortu, která může rozhodnout těsný souboj mezi dvěma státy.

LN: Už dříve jste mi říkal, že v Česku může být složité zopakovat investici typu korejského výrobce pneumatik Nexen Tire, jejíž výše má přesáhnout dvacet miliard korun. Česko nemá na rozdíl od jiných zemí Visegrádu tak chudé regiony, které by umožnily poskytnutí velkých investičních pobídek.

Investiční pobídky nemohou rozhodovat v situaci, kdy je Česká republika v tomto ohledu outsiderem. Vliv investičních pobídek na rozhodování firem však stále funguje relativně dobře u malých investic. Různé pobídky mohou v těchto případech dosáhnout až 25 procent hodnoty investice.

Autor: