Prodeje benzinu a nafty výrazně klesly, z krize nejlépe vyvázla česká síť nejlevnějších pump

  5:00
PRAHA - Petrolejáři začínají sčítat ztráty způsobené krizí minulých měsíců. Přestože ceny benzinu a nafty klesly v březnu a dubnu na nejnižší hodnoty za posledních 11 let, úbytek tankujících řidičů byl obrovský a srazil tržby prodejců v rámci celého českého trhu zhruba o 30 procent. Jednou z mála sítí, které vyvázly bez vážnějších šrámů, je plzeňské Tank Ono, provozující 42 stanic po celém Česku.
Mnoho řidičů chtělo načerpat levné pohonné hmoty.

Mnoho řidičů chtělo načerpat levné pohonné hmoty. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Prodeje společnosti, které loni vzrostly tržby z prodeje pohonných hmot o 700 milionů na 18 miliard korun, klesly v minulých měsících meziročně pouze o pět procent.

Některé čerpací stanice kvůli koronaviru přerušily provoz, poptávka motoristů se snižuje

Nízké ceny, často zhruba dvě i tři koruny z litru pod republikovým průměrem, způsobily, že obvyklé fronty u žluto-červených benzinek neskončily ani v době nouzového stavu a omezení silniční dopravy. 

„Určitý vliv měl pokles provozu kamionové dopravy, ale největší problém nám způsobilo pohraničí. Šest našich stanic u hranic s Německem a Rakouskem šlo v podstatě na nulu. Naopak ve vnitrozemí se dařilo, tam jsme byli v plusu,“ komentuje situaci minulých měsíců Jiří Ondra, který s bratrem Petrem společnost Tank Ono vlastní a provozuje.

U čerpací stanice Ono na Černokostelecké se v úterý podvečer tvořila fronta.
U čerpací stanice Ono na Černokostelecké se tvořila fronta.

Díky extrémní cenové politice průměrná benzinka Tank Ono několikanásobně překonává prodeje jedné průměrné pumpy konkurentů, včetně největších firem u nás (zhruba čtyři- až pětkrát – dle výpočtu LN, firmy tento údaj nezveřejňují). I v celkových maloobchodních tržbách se tato značka se svými 42 benzinkami už nachází mezi petrolejářskými obry, kam patří Unipetrol se sítí 416 čerpacích stanic Benzina, maďarský koncern MOL, kterému u nás patří přes 300 pump, společnost Shell se 175 stanicemi, OMV s více než 140 a Čepro s více než 200 pobočkami EuroOil.

Spása z otevřených hranic

Tank Ono se v posledních letech snaží vymanit ze své poněkud nelichotivé pověsti. Dlouhé roky prodává s extrémně nízkými maržemi, a tedy i za nejnižší ceny na trhu. Bratři Ondrovi tak odlákali ostatním pumpařům tisíce zákazníků, u stanic Ono stávají dlouhé fronty. 

Konkurenti firmu podezírali, že nakupuje od pochybných dodavatelů, kteří v devadesátých letech a začátkem nového tisíciletí rozsáhlými daňovými podvody při dovozu paliv dosahovali nižších cen, než mohli nabídnout poctiví distributoři. Bratrům Ondrovým však nikdo žádné zapojení do podvodu nedokázal. Bránili se, že o případných podvodných praktikách svých dodavatelů nemohou vědět.

Konec těmto dohadům udělal až kontrakt, na základě kterého Tank Ono už několik let odebírá drtivou většinu paliv přímo z rafinerií Unipetrolu.

Podle Jiřího Ondry se už situace ohledně propadu tankování minulých dvou měsíců začíná zlepšovat a ještě lepší bude nyní v souvislosti s otevřením hranic s Německem a Rakouskem.

O jistém zlepšení mluví i Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, zastupující největší prodejce a distributory paliv u nás. Za březen, v jehož polovině vyhlásila vláda nouzový stav, se podle údajů statistiků meziročně propadl prodej pohonných hmot vlivem omezení jízd kamionů i osobních aut o 30 procent na 585 milionů litrů benzinu a nafty.

Za celý duben lze podle Louly očekávat ještě větší meziroční pokles – o zhruba 40 procent. „Zlepšení očekávám nyní od června, ale tempo bude záviset na tempu oživení ekonomiky. Červen a červenec určitě budou stále horší, co se týče objemu prodeje paliv v České republice, než stejné měsíce loňska,“ soudí expert Loula.

Mnohé pumpy u nás omezily kvůli propadu zákazníků provoz, část benzinek byla týdny zavřená úplně. Velké i malé firmy postihl zejména odchod německých a rakouských řidičů ze západního pohraničí Česka a vůbec celé příhraniční tankování projíždějících tuzemců a cizinců.

Ztráty dva miliony měsíčně

Třicetiprocentní březnový propad znamená pro představu u jedné pumpy, která prodá měsíčně kolem 200 tisíc litrů benzinu a nafty, ztrátu 60 tisíc litrů. Což při ceně kolem 26 korun za litr představuje minus 1,6 milionu korun. Spolu s výpadkem prodeje ostatního zboží – baget, kávy, olejů nebo cigaret – přišla jedna benzinka během měsíce o dva miliony korun tržeb.

Nemalé ztráty sčítá i dvojka na českém trhu, maďarský koncern MOL. „Nejvíce se nás dotkla omezení vlády spojená s pohybem osob, zejména pak uzavření hranic. Mezi nejvíce postižené lokality pak patřily hraniční přechody a tranzitní stanice. V rámci snížení nákladů přijala naše společnost zodpovědné rozhodnutí omezit provozní dobu některých stanic a u 29 stanic došlo k dočasnému uzavření provozu,“ uvedl za koncern MOL mluvčí Anton Molnár.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.