Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Prodloužený život 'automrtvol'. Z registru zmizí, v ulicích zůstanou

Ekonomika

  6:16
PRAHA - Skoro každý zná ze svého okolí vrak, který zabírá místo na parkovišti nebo prostě jen hyzdí okolí. Řada z těchto aut sice v polovině roku přijde o svůj úřední život a papírově zanikne. Reálně ale vraky zůstanou trčet na stejném místě.

Vrak auta, ilustrační foto. foto: Shutterstock

Takzvané polopřevody zruší novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. V této šedé zóně – zatím stále ještě legální - se nachází asi čtvrt milionu aut v Česku. Podle jiných odhadů dokonce ještě mnohem více. Původní majitel je odhlásil z registru aut a nový nikdy nepřihásil. Třeba proto, že se mu nechtělo řešit ekologickou likvidaci.

Řada z těchto aut už fyzicky neexistuje, někdo z nich vybral cenné díly jako autobaterie a ostatní části v ideálním případě odevzdal ke zpracování. Takové stroje se na konci června – pokud se k nim nikdo nepřihlásí – automaticky smažou z registru vozidel.

Pravidla neplatí. Stát mlčky toleruje podvodný byznys s vraky

Problém však nastane s bezprizorními autovraky, na něž novela zákona nepamatuje. Nikdo totiž majitele nedonutí, aby své auto hyzdící okolí odstranil či nechal ekologicky zlikvidovat. Úřady často znají jen bývalého vlastníka, který auto z registru ohlásil a museli by vypátrat, komu nepřihlášené auto nově patří.

„Znamená to, že auta skončí ‚legálně‘ tam, kde jsou dnes? Na odstavných parkovištích, v parcích, lesích a podobně. Nevidím nikde tlak na to, aby tyto vozy skončily tam, kde mají, tedy v provozech ekologických likvidací,“ upozorňuje Pavel Hampl ze společnosti CZ-Eko, která se právě likvidací vozidel zabývá.

Vrakoviště Zbraslav

Nikdo dnes nedokáže odhadnout, kolik nepojízdných vraků, oficiálně vedených v režimu polopřevodu, se někde povaluje. A kolik z nich už někdo fyzicky zlikvidoval nebo mu jen leží rozebraný na zahradě.

„Tohle je nedostatek novely zákona, otázku těchto vraků bohužel neřeší. Ministerstvo dopravy o problému ví, mluvili jsme o něm na jednáních,“ popisuje Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.

Podle jeho názoru řešení svízelné situace existuje, ale do poloviny roku se jej nepodaří uskutečnit.

Hýčkaný majitel vraku

Jde o novinku připravovanou ministerstvem průmyslu, která má motivovat lidi, aby své ojetiny či vraky nechali ekologicky zlikvidovat. Formou jakéhosi šrotovného mají za prosté odevzdání k ekologické likvidaci dostat částku pohybující se mezi třemi a pěti tisíci korunami.

K tomu je třeba připočíst i motivační přípěvek, kterým vrakoviště lákají klienty, aby nechali auto sešrotovat právě u nich. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít meziresortním připomínkovým řízením.

Na nepříjemnosti spjaté s polopřevody upozornil před několika měsíci i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle jeho slov jde o stav dávájící široký prostor podvodníkům a filutům.

VÍCE K TÉMATU:

„Někdo třeba sepíše fiktivní smlouvu, jako že auto prodává, odhlásí ho z evidence a hodí ho někde do škarpy, protože se nechce starat o likvidaci „mrtvoly“. To je problém. Anebo někdo s čerstvě koupeným autem nabourá, chce se zbavit odpovědnosti, tak ho nepřihlásí. Přinášelo to právní nejistotu a problémy,“ popsal Ťok v nedávném rozhovoru pro Lidovky.cz.

Na opakovaný dotaz, zda ministerstvo plánuje nějaké opatření, které umožní skutečné – nejen papírové – odstranění odstavených aut však tiskový odbor Ťokova resortu neodpověděl.

Odtahové parkoviště.

S odpovědmi se ozvalo pouze další ministerstvo, které má s problémem také co dočinění – tedy resort životního prostředí (MŽP). Hříšníci totiž odstavením auta (často naplněného nebezpečnými kapalinami) porušují zákon o odpadech.

Úřad však tvrdí, že na ulicích, parkovištích a dalších místech po 30. červnu žádné vraky nezůstanou. Že „polopřevedená“ auta jejich skutečný majitel do registru dohlásí a nebo už šikovně obešel zákon o odpadech – buď vůz nezákonně rozebral sám anebo jej schovává na svém pozemku.

„Z toho plyne, že vozidla, která budou z polopřevodu úředně vyřazena v polovině roku v obrovské míře neexistují a jedná se pouze o úředně vedená vozidla. Ta, která existují a budou úředně vyřazena, jejich majitelé prodají do sběren kovů. Za jedno vozidlo se v dnešní době běžně platí 1 500 korun. Není tedy důvod, proč by měla zůstat úředně vyřazená vozidla na ulicích,“ naráží mluvčí MŽP Petra Roubíčková na byznys ekologické likvidace.

Ve svých odpovědích se odvolává na informace z ministerstva dopravy. Otázkou však je, proč by majitelé své vraky už dávno nenechali ekologicky zlikvidovat. A také zda po 30. červnu skutečně na veřejných prostranstvích žádná torza aut nezůstanou.

Jaké jsou zkušenosti z vašeho okolí? Jak lidé nakládají s těmito auty? Pište na michal.pavec@lidovky.cz

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!