Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Prostor a pohodlí za lepší cenu

Ekonomika

  14:37
Mercedes třídy R dostal nový základní model R 280 CDI, který prošel testem LN.

Ne zcela konvenční design je pro třídu R typický. foto: Foto Mercedes-Benz

Mercedes třídy R není zrovna snadno zařaditelným vozem. Spojuje totiž vlastnosti, které najdete na velkých kombi, velkoprostorových vozech, ale částečně také na vozech segmentu SUV. Mercedes tento model nabízí již od roku 2005, nicméně sám přiznává, že vůz nenašel u zákazníků takovou odezvu, jakou vedení předpokládalo. To byl také důvod, proč se v loňském roce začal tento automobil prodávat v nových, levnějších verzích.

Dříve byla třída R k dispozici pouze s pohonem všech kol a šestimístným uspořádáním interiéru podle schématu 2+2+2. Testovaná nová verze má konvenčněji pojatý vnitřní prostor s pěticí míst, pouze zadní pohon a také slabší verzi třílitrového šestiválcového turbodieselu. Tím se cena tohoto modelu dostala až na zajímavých 1,275 milionu Kč, což je jen o 45 000 korun více, než kolik Mercedes požaduje za kombi třídy E se stejným motorem.

Praktický život
Nezvyklé proporce třídy R ukrývají neobyčejně velký zavazadlový prostor. Vždyť také máme co do činění s automobilem, jehož délka atakuje pětimetrovou hranici. V Interiér je pohodlný a svůj původ má v Mercedesu ML.nabídce je přitom ještě prodloužená verze, jejíž délka narostla o dalších 23,5 cm. Do automobilu se příjemně nastupuje. Sedadla i podlaha jsou totiž umístěné výše než v osobních vozech, ale zase o něco níže než ve velkých SUV, do nichž se občas musíte téměř vyšplhat.

Sedadla nabízejí vynikající komfort. Jsou příjemně tuhá a záda na nich nebolí ani po mnohahodinovém pobytu. Pohodlí ale v tomto voze nenacházejí pouze cestující vpředu, ale také ti na zadních sedadlech. Opravdový komfort nabízí samozřejmě především dvojice krajních míst, která jsou tvořena plnohodnotnými křesly. Střední sedadlo vzadu může, v případě, že není používáno, sloužit jako praktická a při dlouhých cestách vítaná loketní opěrka.

Zavazadlový prostor s objemem začínajícím na hodnotě 601 litrů zřejmě nepotřebuje komentář a je další předností tohoto praktického modelu. Lze jej samozřejmě zvětšit sklopením jakéhokoli z trojice samostatných sedadel druhé řady.

Není kam spěchat
Jízda s Mercedesem R 280 CDI je nesmírně komfortní. O kvalitě sedadel již byla řeč, nicméně komfort v podání Mercedesu spočívá tradičně v tom, že řidiče ani ostatní členy posádky při jízdě nijak neobtěžuje. Podmanivá je například absence jakýchkoli vibrací, stejně tak jako tlumený přejezd nerovností silnice. Testovaná verze přitom nebyla vybavena na přání dodávaným vzduchovým odpružením.

Motor v kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou potěšil kulturou svého projevu. Jeho dynamika byla při jízdě s obsazením jen řidičem uspokojivá, nicméně jakmile se automobil naloží 684 kilogramy užitečné hmotnosti, nabízená výkonnost se znatelně omezí.

Mercedes-Benz R 280 CDI


Koncepce: pětimístná dvouprostorová karoserie, motor vpředu podélně, pohon zadních kol, rozměry 4938x1922x1661 mm, rozvor 2980 mm, pohot. hmotnost 2195 kg, zav. prostor 601-2001 l

Motor přeplňovaný vznětový šestiválec, 2987 cm3
Výkon 140 kW (190 k)/4000 min-1
Toč. moment 440 N.m/1400-2800 min1
Převodovka 7A
Zrychlení 0-100 km/h 9,7 s
Nejvyšší rychlost 210 km/h
Komb. spotřeba 9,0 l/100 km
Cena 1 275 000 Kč

Klady: velký a praktický interiér,komfort jízdy, kultivovaný motor,jízdní vlastnosti

Zápory: obratnost a manévrovací schopnosti, vlastnostmi je podobný kombi třídy E

Při běžné jízdě působí Mercedes R 280 CDI velmi rozvážným dojmem. Malý převod řízení je zárukou pocitové jistoty, nicméně při jízdě ve městě vyžaduje poměrně hodně práce s volantem. Jízdní vlastnosti jsou tradičně velmi jisté, vyšší stavba i hmotnost tohoto vozu ale samozřejmě jeho agilitu vozu v zatáčkách omezuje a z třídy R činí ideální vůz pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Díky vyspělému stabilizačnímu systému není v běžných podmínkách zadní pohon žádným omezením.

Třída má světlou výšku 20 centimetrů, což je podobná hodnota, jakou mají skutečné vozy SUV. Vzhledem ke dlouhému rozvoru i poměrně nízko umístěnému přednímu nárazníku ale není radno vyjíždět moc do terénu. Větší vzdálenost od země proto zákazník zřejmě ocení spíše při nastupování než v možnosti, že může vyjet například i na méně kvalitní polní či lesní cesty.

Ideální rodinný vůz
Mercedes třídy R vlastně na trhu nemá jediného přímého konkurenta. Oproti běžným kombi i se zvýšeným podvozkem totiž uvnitř nabízí více vzdušnosti a uvolněnější atmosféru, stejně tak jako mimořádnou vnitřní prostornost.

Až týden strávený za volantem Mercedesu R 280 CDI mi umožnil jej zcela pochopit. Tento vůz se projevil jako ideální rodinný dopravní prostředek. Překvapila víceúčelovost, která ale nebyla - jako například u vozů MPV či SUV - vykoupena citelným zhoršením provozních vlastností. Třída R je laděná pohodově a je postavena tak, že zdolávání i velkých porcí kilometrů není pro čtyřčlennou posádku nejmenším problém.



KONKURENCE

Audi A6 allroad

Audi A6 allroad má proti typu A6 zvětšenou světlou výšku a mírně upravenou optiku. Automobil je uvnitř mnohem menší než třída R, jízdní vlastnosti má sportovnější.

Cadillac SRX.

Cadillac SRX je mixem svých vlastností zřejmě nejbližším konkurentem Mercedesu třídy R. Nabízí podobně zvýšenou skoro pětimetrovou karoserii, která si ale zachovává charakter osobního vozu. Nevýhodou je absence vznětového motoru v nabídce.

Mercedes-Benz třídy E kombi.

Mercedes-Benz třídy E kombi se se stejným motorem prodává za podobné ceny. Při jízdě je obratnější díky nižší stavbě a menší hmotnosti. Třída R nabízí více variability a nezalekne se ani jízdy po horších silnicích.


 

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!