Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Prostorové vysílání dobývá trh

Média

  0:01
Avatar spustil lavinu, která se nedá zadržet. Jak moc je na tři rozměry audiovizuálního vysílání připraven svět marketingu a reklamy?

Přestože sledování stereoskopického vysílání vyžaduje speciální brýle, představuje tato technologie možný směr dalšího vývoje audiovizuálního průmyslu. foto: Reprofoto

Holywoodská studia plánují do konce letošního roku výrobu sedmdesáti pořadů v 3D formátu. Společnost SES Astra koncem minulého týdne zveřejnila, že 4. května spustí do plného provozu první 3D demo kanál v Evropě na satelitu Astra. Chystá se na takzvaně třídimenzionální či stereoskopické vysílání i reklama?

Průkopník Hurvínek

"Za posledních čtrnáct dní jsme dostali nabídku na výrobu dvou 3D reklamních spotů," řekl minulý týden u kulatého stolu věnovaného digitalizaci televizního vysílání Martin Kotík, výkonný ředitel společnosti Rolling Pictures. Tato firma připravuje na začátek června také premiéru prvního českého celovečerního stereoskopického filmu, kterým bude animovaný snímek nazvaný Hurvínek na scéně. Jeho premiéra se uskuteční v rámci mezinárodního festivalu dětského filmu ve Zlíně, jehož součástí je i reklamní festival Duhová kulička.

Společnost Rolling Pictures souběžně připravuje i další tří dimenzionální blu-ray snímek s Hurvínkem, nazvaný Hurvínek ve filmu, o jehož koprodukci jedná s Českou televizí. Tento film by se měl objevit v kinech v roce 2012.

F. A. Brabec si už 3D zkusil. Na slovenské reklamě

Rolling Pictures přitom není jediná společnost, která se chystá na českém trhu prosadit s 3D filmem. Další studio pracuje na stereoskopickém animovaném snímku podle knížky Jana Wericha Fimfárum, natáčení vlastního 3D snímku připravuje na květen také režisér F. A. Brabec. Ten si možnosti stereo skopické technologie už vyzkoušel při natáčení první slovenské třídimenzionální reklamy zadané cestovní kanceláří Tatry Mountain Resort a propagující slovenskou přírodu.

"Náklady na 3D spot byly sice vyšší než při přípravě běžného spotu, ale investice se vyplatila, protože dokázala kombinovat technologickou novost s divokou dokonalostí přírody," řekl tehdy slovenskému časopisu Stratégie Bohuš Hlavatý, předseda představenstva Tatry Mountain Resort.

Podle Martina Kotíka je hlavní výhodou stereoskopického zobrazení právě to, že umožňuje vtáhnout diváka do dění, ale ne nezbytně do děje. "Fakt, že stereoskopický efekt vtahuje do dění, umožňuje prezentovat v něm i jiné formáty než celovečerní film," řekl Kotík. Podle jeho slov se čeští tvůrci podíleli už na dvou 3D spotech pro slovenský trh – ten druhý má propagovat Tatra banku. Ve stereoskopickém formátu běží v kinech koneckonců i upoutávka na zmíněného Hurvínka.

Jde o média, říkají odborníci

Jak moc je na 3D technologii připraven reklamní trh? Podle dotázaných odborníků jde hlavně o to, zda dojde k rozvoji médií schopných stereoskopické zobrazení šířit. "Zatím není kde to odvysílat," řekl LN ředitel Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec na otázku, zda ví o nějakých natáčených 3D spotech.

"O konkrétním připravovaném spotu nevím, ale je jen otázka času, kdy se objeví. S ohledem na rozšíření 3D televize v České republice to zatím business efekt mít nemůže," uvedl pro LN i výkonný ředitel agentury Mather Communications Ondřej Obluk. Dodává však: "Je to ale krok, kterým o sobě příslušný zadavatel řekne, že je inovativní firmou sledující trendy. Tipoval bych, že se toho jako první zhostí někdo z mobilních operátorů."

Právě na televizory s možností stereoskopického vysílání se zaměřilo několik diskusních témat zmíněného kulatého stolu o digitálním vysílání, který minulý čtvrtek uspořádal v Praze server Digizone. Kromě společnosti Rolling Pictures se ho zúčastnili mimo jiné i zástupci společností Panasonic, LG Electronics a Samsung, vyrábějících televizory. Jejich názory trochu oponují reklamním agenturám: 3D televizory podle nich jednoznačně nastupují na trh, potřebný je ale obsah.

"3D je v portfoliu všech výrobců televizorů jako tahoun. A dokážeme-li trh rozhýbat, vyvineme tím tlak i na výrobce programů," uvedl na akci Ondřej Lukáč ze společnosti Samsung.

Důležití jsou pionýři

Jaromír Glisník z firmy Skylink provozující satelitní vysílání pak zmínil tři základní pilíře pro rozvoj 3D technologie: obsah, přijímací zařízení a distribuce odpovídajícího signálu. "My jsme ti třetí v řadě, kteří budou reagovat. Zatím jsme nuceni počkat, až penetrace 3D televize dosáhne určité minimální úrovně, kdy budeme vědět, že alespoň takzvaní pionýři, tedy diváci aktivně zkoušející nové technologie, jsou vybaveni 3D přijímači." Tito diváci jsou totiž významní jako názoroví tvůrci, schopní ovlivnit ostatní. "Věřím, že jednoho dne se diváci 3D na Skylinku dočkají, ale na letošní předvánoční trh to nevidím," dodal Glisník.

Určitou překážkou pro větší rozšíření 3D vysílání je také potřeba speciálních brýlí, které navíc výrobci televizorů prodávají zvlášť, a to za cenu kolem tisíce korun. "Ta cena mě překvapila. Předpokládal bych, že když si koupím 3D televizor za padesát tisíc, dostanu brýle zdarma v sadě," podotkl Kotík.

Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací upozornil také na to, že rozvoj 3D televize umožní jen standardizace takového vysílání. "Já jsem zatím neslyšel nic o tom, že by 3D mělo standard. Dvě komise, které by měly standardizovat 3D vysílání z hlediska tunerů, byly ustaveny teprve začátkem tohoto roku. Čili dnes si zákazníci mohou koupit 3D televizi, jež nebude vůbec kompatibilní s tím, co se bude vysílat," uvedl Procházka. Ondřej Lukáč mu ale oponoval, že současné televize si už se všemi dosud známými druhy vysílání ve 3D umí poradit.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...