Sobota 13. července 2024, svátek má Markéta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Průzkum: Největší zájem měla média o ODS, inzerci dominovala ČSSD

Média

  13:12
Největší zájem věnovala média před volbami ODS, za politickou reklamu utratila nejvíc ČSSD. Na základě mediální analýzy to dnes uvedla společnost Newton Media. Porovnala spontánní, tedy neplacenou publicitu vybraných politických stran s náklady, které vynaložily na inzerci v tisku, na internetu a venkovních plochách.

Ilustrační foto foto: Reuters

V tiskové zprávě firma uvedla, že z osmi sledovaných stran tvořil podíl nákladů ČSSD na inzerci 54 procent. "(ČSSD) od počátku roku 2010 investovala do reklamy více než čtvrt miliardy korun," tvrdí společnost.

Největší pozornosti médií, a to jak tištěných, tak i internetových, televize a rozhlasu se v předvolebním období těšily velké strany - ODS a ČSSD, kterým náležel dohromady téměř šedesátiprocentní podíl na souhrnné medializaci osmi stran (ODS, ČSSD, KSČM, KDU-ČSL, TOP 09, Strana zelených, Věci veřejné a Strana práv občanů - zemanovci). "Občanští demokraté však poutali zájem médií přece jen více, když ve spontánní publicitě předčili ČSSD o osm procent," uvedla Newton Media.

Pokud jde o náklady na inzerci, tam výrazně dominuje ČSSD. Strany začaly s kampaní už loni, protože původně se měly na podzim konat předčasné volby. Ústavní soud ale tento termín zrušil, a volby se tak odehrají až letos na jaře, v řádném termínu. Například místopředseda ODS Ivan Langer letos v únoru novinářům řekl, že občanští demokraté do volební kampaně investují asi 150 milionů korun. Počítali s tím, že kampaň bude "o něco skromnější" než ta v minulém roce. Sociální demokraté hovořili o tom, že do kampaně dají asi 160 milionů. Do loňské kampaně chtěla ČSSD investovat asi 200 milionů.

Newton Media uvedla, že údaje o inzerci převzala od společnosti Admosphere. Sociální demokraté prý celkově vložili od začátku ledna do konce dubna do reklamy přes 263 milionů, zatímco občanští demokraté zhruba 163 milionů. Třetí největší díl z reklamního koláče (asi osm procent) si podle analýzy "ukrojily" Věci veřejné s investovanou částkou zhruba 38,5 milionu. Strana práv občanů prý vydala na svou propagaci asi 15,5 milionu, přičemž stejně jako tři výše zmíněné subjekty směřovala nejvíce prostředků do tiskové reklamy.

To ovšem podle Newton Media neplatilo pro TOP 09, která ze svých asi 7,1 milionu proinvestovaných na tyto účely tři čtvrtiny zaplatila za venkovní reklamu a na rozdíl od zemanovců, ale i KSČM, KDU-ČSL a Strany zelených inzerovala i na internetu. KSČM podle analýzy vyčlenila na reklamní účely asi čtyři miliony, z nichž 97 procent směřovalo do tištěných titulů. Především na inzerci v tisku vsadila i Strana zelených, která takto investovala 89 procent z celkových asi 1,2 milionu korun vynaložených na předvolební reklamu. Na sumě, kterou osm stran podpořilo svou propagaci, se zelení, stejně jako KDU-ČSL, nepodíleli ani jedním celým procentem. KDU-ČSL investovala zhruba milion a podle analýzy zvolila podobnou taktiku jako TOP 09 - výrazně dala přednost venkovní reklamě před tiskovou.

Pokud jde o neplacenou publicitu stran, srovnání podle Media Newton ukazuje následující pořadí: ODS následovaná ČSSD, KSČM a KDU-ČSL. Na páté pozici je TOP 09 a za ní Strana zelených. Strana Karla Schwarzenberga tak v tomto ohledu zároveň dosáhla prvenství mezi nováčky na tuzemské politické scéně. K nim se řadí i Strana práv občanů - zemanovci, jejíž medializace podle Newton Media v rámci sledovaného období spíše stagnovala, a Věci veřejné, které naopak vykazovaly prudký vzestup publicity, když jejich dubnový počet příspěvků byl o 536 procent vyšší než v lednu. "Takto strmý vzestup nenastal u žádné z ostatních sledovaných stran," píše společnost v tiskové zprávě.

Autor: