„Finance představovaly a nadále představují jedno z nejdůležitějších kritérií, na základě nichž se lidé rozhodují o přijetí pracovní nabídky. Není tedy divu, že vánoční prémie anebo 13. a 14. plat patří k nejžádanějším benefitům,“ uvedla marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková. Tento benefit by si podle ní přálo téměř 90 procent respondentů průzkumu, jen necelých 60 procent jej však má.
Se svou životní úrovní je spokojena polovina Čechů, ukazuje průzkum |
Správně nastavené odměňování formou nefinančních benefitů patří k důležitým nástrojům udržení loajality zaměstnanců i přilákání nových, uvedla dále. „Dříve běžné benefity již zaměstnance nezajímají. Třeba občerstvení na pracovišti již považují za samozřejmost a jejich zájem silně opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele či příspěvků na kulturní a sportovní vyžití. Jde přitom o benefity, které nabízí většina firem,“ dodala Součková.
Přes 80 procent zaměstnanců si přeje příspěvky na dopravu a bydlení
Mezi dělnickými profesemi se začínají prosazovat benefity dříve běžně nabízené v kancelářském prostředí. Mezi dělníky roste zájem o jazykové kurzy, nejrůznější formy firemního vzdělávání, vyhrazený čas na inovace anebo tzv. sick days, tedy krátkodobé placené zdravotní volno. Velmi žádaná je i firemní školka a nejrůznější formy flexibility práce, například pružná pracovní doba, možnost nadpracovat si hodiny či maximálně dvojsměnný provoz.
Politikům věří Češi méně než youtuberům, vyplývá z průzkumu |
Přes 80 procent zaměstnanců z výrobního segmentu by od zaměstnavatele rádo dostávalo i příspěvky na dopravu a na bydlení. Podle Součkové je to proto, že firmy kvůli nedostatku pracovních sil hledají lidi napříč celou republikou, dokonce i v zahraničí. Pro pracovníky, kteří se kvůli práci mají přestěhovat anebo do zaměstnání dojíždět z větší dálky, právě tento typ benefitů může být rozhodující při akceptaci pracovní nabídky.
„Průměrně dnes zaměstnancům v dělnických pozicích jejich zaměstnavatelé poskytují benefity v hodnotě 1000 Kč za rok. Jako ideální hodnotu však respondenti vnímají 3000 Kč,“ uzavřela Součková.