Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Průzkum: Reklama ve filmu většině vadí, oblíbená není ani v rádiu

Média

  10:32
Většině lidí vadí reklama umístěná do televizního nebo filmového děje. V průzkumu agentury Mediaresearch 64 procent dotázaných uvedlo, že tento způsob propagace produktů nebo značky v televizi vnímá negativně. Příliš oblíbená není ani rozhlasová reklama. Naopak nejvíce lidé dají na doporučení od někoho ze svého okolí.
Reklamní spoty v televize kritizuje bezmála devadesát procent diváků, ilustrační foto

Reklamní spoty v televize kritizuje bezmála devadesát procent diváků, ilustrační foto foto: Shutterstock

Reklamu v rámci televizního děje jednoznačně odmítá 27 procent diváků, naopak šest procent ji vítá. Product placement, jak se tento druh propagace nazývá, ve filmech negativně hodnotí 62 procent diváků, zcela proti němu je 29 procent lidí. Naopak pět procent je rádo, když se placená reklama ve filmech vyskytuje.

Výzkumu pomocí elektronického dotazníku se počátkem května zúčastnilo 508 osob, které tak podle agentury reprezentovaly více než pět milionů internetových uživatelů.

Relativně s nejmenším nadšením lidé přijímají rozhlasovou reklamu. Pouze osm procent lidí rádo poslouchá reklamu v rádiu a stejná část posluchačů ji rozhodně slyšet nechce. Přesto však ji dalších 47 procent lidí vnímá spíše pozitivně.

Největší skupina odpůrců, celkem 89 procent lidí, kritizuje reklamní spoty vložené do televizních pořadů nebo do videa na internetu, přičemž 48 procent lidí je rozhodně nesnáší. Pouze dvě procenta dotázaných odpověděla, že takové spoty vnímá určitě pozitivně.

Podle studie lidé ze všech druhů reklamy nejochotněji přijímají rady ze svého okolí. Doporučení od přítele, známého či rodiny na určitou značku, produkt nebo službu vnímá 51 procent lidí jednoznačně pozitivně, zatímco dalších 44 procent lidí přijímá takové doporučení spíše pozitivně.

Umisťování placené reklamy do děje videoher vadí téměř 70 procentům dotázaných, jen o něco menší nelibost vyvolává reklama začleněná do videonahrávek na internetu. Mnohem lépe pak lidé přijímají reklamní bannery na internetu, kde plošnou internetovou reklama příznivě přijímá 49 procent lidí, naopak rozhodně nepřijatelná je pro jedenáct procent lidí.

Reklamu do e-mailové schránky, povolenou příjemcem, podle průzkumu přijímá kladně celkem 79 procent lidí; stejně je tomu u propagace na autobusových zastávkách a v dopravních prostředcích. Téměř dvěma třetinám dotázaných rovněž nevadí letáky vkládané do poštovních schránek, zatímco 16 procent příjemců je vyhledává na rozdíl od více než desetiny lidí, kterým reklama ve schránkách rozhodně vadí.

Reklama v kinech před promítáním filmu nevadí 54 procentem diváků, deset procent návštěvníků kin se na ni dokonce rádo dívá. Naproti tomu jedenáct procent diváků reklamní spoty v kinech rozhodně nesnáší.

Autor: